Kõik uudised

6 nippi, kuidas Venemaal väikese eelarvega efektiivselt turundada

Turundamisele Venemaal ja venekeelsele turundusele Baltikumis keskenduva agentuuri Attently projektijuht Anna Hassanova annab nõu, kuidas Venemaal väikese eelarvega tulemuslikult turundada.

Venemaa on Eesti ettevõtjatele alati huvi pakkunud. Eriti tähtis on müük Venemaal turismiettevõtete jaoks, kuna suurem osa välisturistidest tuleb Eestisse kolmest riigist: Soomest, Venemaalt ja Lätist (allikas: Stat.ee). 

Paljud ettevõtted on huvitatud Vene turust, aga ei tea, kust alustada, sest Vene turg on ebastabiilne ja omanäoline. Kas investeeringud ja pingutus on tulemust väärt? Minu kogemus ütleb, et kindlasti on, kui teha pidevalt head tööd. Siinkohal mõned nõuanded, kuidas Venemaal väikese eelarvega turundades edu saavutada. 

1. Räägi kliendiga samas keeles

Kõlab loogiliselt, aga paljud ei pööra sellele piisavalt palju tähelepanu. Ma olen mitu aastat Venemaal elanud ja võin kindlalt väita, et vene keel Eestis ja vene keel Venemaal erinevad. Eesti keel mõjutab siinset vene keelt päris palju ja tänu sellele võib siinse venelase tõlgitud tekst Venemaa venelase jaoks päris humoorikalt kõlada. Selle asemel, et paluda tõlkimisel oma kohaliku vene rahvusest kolleegi või tuttava abi, soovitan pöörduda professionaali poole 

2. Eelista digitaalseid kanaleid 

Venemaal on digikanalite ROI palju kõrgem kui “klassikaliste” kampaaniate ROI. Liidripositsioon kuulub seal sotsiaalmeediale (sh influencer marketing) – selle ROI on 2,4 korda suurem kui telereklaami ROI. Kuna kohalikud ettevõtted panustavad rohkem kampaaniatele teles või offline kanalites, siis praegu on digitaalsete kanalite hinnad seal taskukohased (allikas: Nielsen Venemaa). Mõistlik on kasutada kuni 4 erinevat kanalit, see annab võimaluse iga kanalil paremini silma paista. Statistika näitab, et kui kasutusel on rohkem kui 4 kanalit, siis hakkab üldine turunduskampaaniate ROI kukkuma. 

Mis on eriti positiivne – üldine turunduskampaaniate ROI on Venemaal kõrgem kui Euroopas. Venemaa tarbijate harjumused pole veel nii püsivad, kuna turg on suhteliselt noor ja ebastabiilne. Seetõttu võib uute klientide võitmine olla lihtsam (allikas: Nielsen Venemaa). 

3. Vali turunduskanaleid hoolikalt

Venemaal on omanäoline kanalite valik ja see kehtib ka digikanalite puhul. Kui Euroopas on digikanalite tarbimine suhteliselt võrdne ja kõige populaarsem sotsiaalmeedia platvorm on Facebook, siis Venemaal on teised trendid. Venemaal on nende enda suur ja tuntud otsingumootor Yandex peaaegu sama populaarne kui Google (allikas: Statcounter). Kõige populaarsemad sotsiaalmeedia platvormid on vk.com ja ok.ru, aga neid on veel mitmeid erinevaid (allikas: Deloitte Venemaa). Tasub meeles pidada, et mõned meile tuntud sotsiaalmeedia kanalid ei ole seal üldse kasutusel, näiteks LinkeidIn on Venemaal blokeeritud. Tuleb uurida, mis kanali kaudu Sinu ettevõtte sihtrühm infot tarbib. Venemaa on väga suur turg ja seal valesti turundades on lihtne raha ilma tulemuseta raisata.

4. Tee koostööd 

Mina olen suur ühisturunduse harrastaja. Alati on võimalik leida kohalik partner ja pakkuda koostööd, mis oleks mõlemale poolele kasulik. Ühisturunduse projekt võib olla kas täiesti tasuta (kui me ei arvesta ajakulu) või siis jagatud kuludega, mis tähendab seda, et iga ettevõtte rahaline panus on väiksem võrreldes iseseisva projektiga. Jagada võib ka kogemusi. Kui Sa pole veel uuel turul töötanud, siis on kasulik teha koostööd ettevõttega, kel selline kompetents juba olemas. 

5. Tee oma tootele või teenusele eripakkumisi 

Lihtne ja efektiivne. Minu kogemus näitab, et Venemaal töötavad sooduskampaaniad paremini kui Eestis või teistes naaberriikides. Seda kinnitavad ka uuringud – Nielseni järgi on enamus Venemaa elanikest harjunud otsima allahindlusega teenuseid või tooteid (allikas: Nielsen Venemaa). 25% küsitletutest on vastanud, et nad on nõus proovima uut toodet või teenust siis, kui seda pakutakse soodustusega. 

6. Hoolitse oma maine eest 

Venemaa klientide jaoks on firma reputatsioon väga tähtis. Kõikidest infoallikatest usaldavad inimesed kõige rohkem oma tuttavate arvamusi ja soovitusi (77%), klientide tagasisidet online kanalites (62%) ja infot ettevõtete veebilehtedel (57%). (allikas: Nielsen Venemaa). 

Suust-suhu reklaami on suhteliselt keeruline edendada ja klientide tagasiside jälgimine internetis nõuab ajalist ressurssi. Kui tagasisidet on vähe, on alati võimalik seda juurde saada. Tee kampaania, mille raames tagasiside annab lisaboonuseid. Vaata ka oma veebileht üle – kas info on värske ja hästi kirjutatud? Eestis kipub juhtuma, et ettevõtted teevad veebilehe erinevates keeltes, aga unustavad võõrkeelseid uuendada. Olen tihti näinud veebilehti, kus eestikeelses versioonis oli mitu värsket uudist, aga viimane venekeelne uudis on ilmunud 3 aastat tagasi. See jätab ebausaldusväärse mulje. Kui Sul on koduleht mitmes keeles, hoolitse kõikide keelte eest. 

Venemaa turul kehtivad samad trendid nagu igal pool maailmas – digitaalsed kanalid saavad palju tähelepanu ja rohkem oste tehakse internetis. Samas on hulganisti detaile, mis Euroopast erinevad. Tee kindlasti enne kampaaniate alustamist uurimistööd. Artiklis on lingid, kust saad eelmainitud trendide kohta rohkem teada.  

Anna Hassanova
attently.ee

Liitu uudiskirjaga