Kõik uudised

AKU: Hea disain võib olla nii see, mida sa märkad, kui ka see, mida sa ei märka

7 aastat tagasi lõid disainerid Alari Orav, Kaarel Kala ja Uku Kristjan Küttis oma firma, mis sai nimeks AKU. Eelmisel aasta saatis AKU Kuldmuna konkursile 1 töö ja võitis kulla. Sel aastal võttis AKU suurema riski ja saatis 4 tööd, tulemuseks 3 kulda ja 1 hõbe. Lisaks veel Aasta Disainiagentuuri tiitel. Otsustasin seepeale Alarile ja Ukule nende Pagari tänava kõrgete lagedega stuudiosse külla minna.

Fotol: Uku Kristjan Küttis, Alari Orav ja Jaan Sarapuu. Pildistas: medieval.photo

Kui te Tankist lahkusite ja AKU lõite, ütlesite, et turunduskommunikatsioon on end teie jaoks ammendanud ja aeg on edasi liikuda. Et tahate teha rohkem disainispetsiifilisi asju, milleks reklaamiagentuuris kiire tempoga töötades aega ei jäänud – infograafikat, lavakujundusi. Kuidas teil nüüd läheb? 

Uku: Turunduskommunikatsioon on endiselt ammendunud, tagasi reklaamimaailma pole kiskunud. Aga eks iga kommunikatsioon on kohati ka turunduskommunikatsioon.

Alari: Me ikka natuke puutume oma töös turunduskommunikatsiooniga kokku, punast joont pole maha tõmmanud.  

Mis on AKU? Mille poolest ta teistest disainiagentuuridest eristub? 

Uku: Me oleme laiapõhjaline graafilise disaini agentuur. Enamus meie töödest on seotud brändide loomisega. Oskame kombineerida erinevaid meediume. Ka kujunduskeele osas on meil üsna äratuntav käekiri ja me hoiame oma stiili. 

Alari: Meil on väga pikk kogemustepagas, kamba peale mitukümmend aastat. Samas meeldib meile katsetada, oleme vastuvõtlikud uutele tehnoloogiatele.  

Uku: Me teeme dünaamilisi, lahtiste ja liikuvate elementidega asju. Näiteks Kuldmunal kulla võitnud Digital Summiti muster koosneb liikuvatest komponentidest. Samal konkursil hõbeda pälvinud Tallinn Music Weeki identiteedis ei ole samuti elemendid fikseeritud. Tihti püüame leida unikaalse kirjatüübi või modifitseerime seda. 

Tallinn Music Week 2018. Disain: AKU

Miks on tüpograafia oluline? Mis sõnumit font endas kannab? 

Uku: Tüpograafia annab disainile aktsendi. See on justkui kõnelemise viis, mis mõjutab alateadlikult. Peetri Pizza gooti tähtedega mõjuks ikka väga teistmoodi. 

Alari: See on seotud ka kultuuriruumiga ja sellega, millega inimesed on harjunud. Küsimus on, kas tahame olla harjumuspärases ruumis või seda nihestada. 

Uku: Font võib olla anonüümne, märkamatu, aga mõnikord on vaja, et see oleks muljetavaldav, silmatorkav. 

Tallinn Digital Summit. Disain: AKU

Kui kriitiline on disaini lõpptarbija selle suhtes?

Uku: Tänapäeva tarbija on disaini suhtes üsna kriitiline, toote ja pakendi väljanägemine on tähtis. Mida laiema levikuga  toode, seda suuremaid reaktsioone ta tekitab.

Alari: Inimene saab suurema osa infost maailma kohta ju läbi silmade, seega on visuaalne maailm oluline. Me analüüsime seda teadlikult. Hea disain võib olla nii see, mida sa märkad, kui ka see, mida sa ei märka. 

Uku: Kõige hullem on see, kui märkad, aga see ei funktsioneeri!  Näiteks stop-märk ei tohi kindlasti olla märkamatu. 

Tegelete ka kasutajamugavuse ja teenusedisainiga? 

Alari: Riivamisi. Oleme teinud hoonetele infograafikat, näiteks kahele koolimajale. Aga veebilehtede kasutajakogemusega tegeleme küll. Raske on tõmmata piiri teksti, visuaalse keele, kasutajakogemuse ja tehnilise lahenduse vahele – need peavad moodustama terviku.  

Kas lisaks graafilisele disainile tegelete ka tootedisainiga? 

Uku: Jah, oleme tooteid ka teinud, aga enda tarbeks. Näiteks disainisime lõikelaua, et kogeda, milline on tervikprotsess ideest toote müügini. Müüsime disainiturul kõik 50 lõikelauda ka ise maha. See müügimehe kogemus oli hea õppetund.  

Alari: Meie positiivne miinus on see, et meile meeldib lahendada keerukamaid probleeme. Näiteks kujundada selline pudelisilt, mis ei ole esimene pähe torkav  ega ka mitte lihtsaim lahendus. 

Tauraite liköörid. Disain: AKU

Tauraite likööri pudelikujundus tõi teile Kuldmunal tänavu kulla. Milles selle töö erilisus seisneb? 

Alari: Tiina Tauraite ja Erki Lauri loodud joogid on erilised – ise kasvatatud ja korjatud marjadest, ise paika timmitud ja pudelisse pandud. Seega saigi silt tehtud nö tagurpidi – sildi asemel paistab välja jook ise, vajalik info seda raamimas. Pudeli kaela ehib taimesildist inspireeritud kaelaetikett. Mõlema lahenduse väljatöötamine  võttis palju aega ja katsetamist.. 

Uku: See on näide sellest, et me ei tee ainult trükifaili, vaid juhime kogu disainiprotsessi ideest teostuseni. 

Tauraite liköör. Disain: AKU

Kes on teie klient? 

Uku: Meil on 3 tüüpi kliente: 

Erasektor mikroettevõtetest kuni suurteni. Näiteks Nortali rebranding oli üks suuremaid töid, tihti aga pöörduvad meie poole alustavad ettevõtted. 

Kultuur ja loomevaldkond – oleme teinud festivale, näitusi, raamatuid. Hetkel töötame Budapestis avatava Ida-Euroopa kunsti keskuse identiteedi ja veebi kallal. Sellest saab meie senise tegevuse suurim ekspordiprojekt. 

Riik ja institutsionaalsed kliendid, näiteks Tallinna linn, Riigikogu, Riigikantselei, ERR. 

Nende klientide sees on kahte tüüpi projekte – osad on sellised, kus on juba mingi identiteet olemas ja meie juurde tullakse nõu küsima, teine variant see, et on vaid idee, mida teostada tahetakse. Mõnikord ei ole ka ideed, on ainult tahe midagi teha. 

Ametipositsioonilt on meie klient ideaalis otsustaja. Turundusjuht on meie jaoks kõige keerulisem klient, kuna ta tihti ei otsusta ise, vaid peab kõik räägitu veel maja sees üle kinnitama. Tihti tegeleb ta lihtsalt hirmude maandamisega.  

Alari: Aga kuna meie tööks ei ole turunduskommunikatsioon, vaid uued tooted või (re)brändimised, siis nende puhul on õnneks terve ettevõtte juhtkond laua taga.  

Me tunneme oma kliendi ära. Ja ütleme mõnikord ka pakutud tööst ära, kui see meid ei innusta – väiksema agentuurina on meil see luksus. 

Mida te näiteks ei taha teha? 

Alari: Kasiinot ega kiirlaene ei teenindaks. Ja alkoholist on meil ainult kaks väiketootjat – kuna me ise nende tooteid tarbime, siis ei näe seal vastuolu. Kui keegi kasvatab ise sõstraid ja teeb neist veini, siis see on tore, aga suurtootja odava õlle brändi ma ilmselt ei tahaks teha. Kõik sõltub siiski kontekstist ja kliendi ambitsioonist  Üldiselt mulle ka kaubanduskeskused ei meeldi, aga ühte ma just nõustan.  

Uku: Samas kui keegi teeks eetilise, metseenliku ärimudeliga kasiino, siis võib-olla teeks seda... Üldiselt teeme asju, mis meile endile huvi pakuvad või läbi mille ise midagi õpime. 

Mida te tahaks teha?

Alari: Mulle meeldivad audiotehnika ja jalgrattad. Ukule meeldivad noad :) 

Mida te meie riigis või linnas muuta tahaksite?

Uku: Neid asju on palju, mida võiks teha. Ma näiteks ei saa aru, kuidas rongiplaanid toimivad, need näevad välja nagu hobuste võiduajamise infograafika. 

PART - Practice for Architecture, Research and Theory. Disain: AKU

Sel aastal esitasite Kuldmunale 4 tööd ja saite 3 kulda, 1 hõbeda ning 1 üllatusmuna. Mis on teie jaoks selliste auhindade mõte või väärtus? 

Uku: See on hea võimalus oma tööd ära vormistada, et portfooliosse panna.

Alari: Me ei võta auhindu nii surmtõsiselt. 

Uku: Suurema agentuuri puhul on auhinnad kindlasti töötajatele motivaatoriks. Samuti on kliendile tunnustus oluline, tal on tulevikus nii lihtsam agentuurivalikut põhjendada. Ma ei tea, et ükski klient oleks meile tänu konkursil võidetud auhindadele tulnud, aga võib-olla ma lihtsalt ei tea seda.  

Kui paljud teie igapäevatöödest võiks muna võita?

Uku:  Eks me ikka proovime töid sellel tasemel teha. Samas teeme ka palju asju, mis ei ole konkursitööd, näiteks konsultatsioonid. 

Alari: Eesmärk on jah see, et suurema osa töödest võiks ka konkursile esitada, aga tihti olen mina hoopis nõustajana disainijuhi rollis ja sellest ei teki visuaalset tulemit. 

Kui suur teie tiim on? 

Alari: Põhikohaga oleme kolmekesi, aga teeme koostööd oma partnerite ja vabakutseliste võrgustikuga. Kaarel Kala on tänaseks AKUst lahkunud, et keskenduda oma meestekosmeetika brändile Tuul. Mais tuleb meile pooleks aastaks praktikant Šveitsist. Just panime esmakordselt AKU ajaloos üles disaineri töökuulutuse.

Kuidas säilitada originaalsus ja vältida plagiaati? Et kogemata ei kopeeriks ideed, mis jäänud kuskilt silma ja alateadvusesse. 

Alari: Selleks pead võimalikult palju teiste töid vaatama ja enda tööga võrdlema. Või Google image search’i kasutama. Meil oli reaalne juhtum, kus tegime ühele startupile logo, klient kinnitas selle ära, aga siis juhuslikult leidsime internetist sarnase logo. Otsustasime, et muudame enda oma ära. 

Eks see ole ka enda sisetunde küsimus. Meil on iga kujunduse taga lugu, kuidas ja miks see sündis. Aga ega totaalselt unikaalseid asju ei ole. Muusikas on ju samuti.

Uku: Läbi uue tehnoloogia tekivad uued võimalused. Tegin näiteks hiljuti Facebookis ja Instagramis augmented reality näomaske. 4 aastat tagasi selliseid võimalusi veel polnud. Vaata: Self Love is the Best Love Filter.

Kas ja kuidas te oma agentuuri turundamisega tegelete? 

Alari:  Tegeleme, aga peaks rohkem tegelema. See nõuab aega, nii nagu ka konkurssidel osalemine nõuab aega. Ja küsimus on, kuhu sa oma raha investeerid – võib-olla palgata konkurssidel osalemise asemel hoopis portfoolio pildistamiseks parem ja kallim fotograaf? 

Pildil: Alari Orav Jaapani Forbes'is

Kas teil välismaiseid kliente ka on? 

Alari: Disain on väga usalduspõhine äri ja see usaldus tekib inimestega ühes ruumis viibides. See on nii igal pool maailmas. Kliendid tekivad läbi isikliku soovituse või kontakti. Oleme teinud töid Qatari, USAsse, Austraaliasse, Taani, Soome ja Rootsi. Hetkel näiteks Hong Kongi, see  klient leidis meid Behance’ist. 

Kuna ma juhtisin Eesti Disainimeeskonda, siis peale seda tegi Jaapani Forbes minuga loo ja tänu sellele kohtun varsti Tallinnas ühe Jaapani agentuuri esindajaga, kes on koostööst huvitatud. 

Uku: Eesti suhtes kehtib eelarvamus, et siit saab odavamalt, aga ei ole nii. Tunnihinnad maailmas on USAs, Soomes ja Eestis üsna sarnased. Küsimus on selles, et mitu tundi läheb ja ses mõttes on Eesti tõesti soodsam, et me teeme kiiremini.  

Kuidas teie töö hind kujuneb? Millise summaga on mõtet üle teie ukseläve astuda?

Alari: See sõltub tööst, aga uue kliendi puhul räägime suurusjärgust 5000 eurot. Selle eest ei saa muidugi kõike, nii identiteeti kui veebi. Kindlasti hinnastame veidi erinevalt tööd Google’ile ja Eesti väikeettevõtjale. 

Uku: Üldiselt püüame võtta väikseid projekte vähem, kuna töökulu ja ajamaht on nende puhul ikkagi suured. Aga teeme alati erandi, kui projekt ise on huvitav. Ja kultuuriklientidele teeme hinnaalandust. 

Kas midagi heategevuslikus korras ka teete? 

Uku: Jah, endale südamelähedasi asju. Näiteks Kõigi Eesti puhul aitasin mingeid asju tasuta teha.  

Alari: Mina olen vabatahtlikuna Mondo nõukogus, nõustan neid disaini alal. Tegime neile disainiauditi ja uue identiteedi, mida nad nüüd kenasti rakendavad.  

Kust te inspiratsiooni ammutate?

Alari: Eks me vaatame ringi, mõnikord ka mujalt kui graafilisest disainist või fondisaitidelt. Inspiratsiooni võib ammutada tehnoloogiaartiklitest, kus kirjutatakse  uutest tehnoloogilistest lahendustest. Või konkreetse sektori töid kaardistades, et saada aru konkurentsisituatsioonist. Pigem on täna küsimus selles, kuidas end info ülekülluse eest kaitsta. 

Vaata ka: aku.co 

Intervjueeris: Silja Oja, Turundajate Liit