Kõik uudised

Case study: Kuidas kinkida Eestile juubeliks minimaalse eelarvega 100 000 uut geenidoonorit

Eesti Geenivaramu kampaania "Kingime Eestile juubeliks 100 000 uut geenidoonorit" pälvis sel kevadel avaliku sektori Aasta Turundustegu 2018 tiitli. See kampaania näitas, et Eesti rahvast on võimalik õigete sõnumitega ühise eesmärgi nimel liigutada. Lähemalt räägib saavutusest Tartu Ülikooli Genoomikainstituudi turundus- ja kommunikatsioonijuht Annely Allik.

Peaaegu võimatu ettevõtmine 

Eesti Vabariigi juubeliaastal seisis Geenivaramu silmitsi esmapilgul uskumatu väljakutsega – kaasata vähem kui ühe aastaga geenipanka 100 000 eestimaalase  andmed. Arvestades, et kusagil mujal maailmas pole midagi taolist nii lühikese aja jooksul varem tehtud, aega planeerimiseks ja kõikide vajalike süsteemide ettevalmistamiseks praktiliselt ei olnud ning kõige tipuks puudusid ka eelarvelised vahendid turunduseks ja kommunikatsiooniks (raha oli selleks vaid 20 000 €), oli see tõsine, kui mitte öelda peaaegu võimatu ettevõtmine. Lisaks oli viimasest andmekogumise perioodist möödas rohkem kui 7 aastat, mis tähendas, et laiem üldsus oli juba harjunud sellega, et “Geenivaramu on valmis” ja rohkem geenidoonoreid enam uurde ei võeta.  

Kampaania keskne idee oli kutsuda eestimaalasi üles tegema Eestile juubeliaasta puhul kingitus ning anda sellega ühine panus meie rahva tervise parandamisse 

Kui eelmise aasta jaanuaris eraldas Vabariigi Valitsus 5 miljonit eurot Tartu Ülikooli Eesti Geenivaramu, Tervise Arengu Instituudi ja Sotsiaalministeeriumi ühisprojektile, et koguda 2018. aasta jooksul Eesti Geenivaramusse 100 000 uue geenidoonori geeniandmed ning koostada kõigile personaalsed geenikaardid, siis ei kahelnud me hetkegi. Eesmärk oli ju õilis – 100 000-le kodanikule avanes võimalus saada riigi kulul personaalne geenianalüüs, milles sisalduvat infot on võimalik edaspidi inimese tervise huvides kasutada, et teha seeläbi paremaid terviseotsuseid, parem ja tervem tulevik. Ja kuigi peamine kasu inimesele endale avaldub alles aastate pärast, uskusime siiski, et Eesti rahvast on võimalik õigete sõnumitega liigutada ühise eesmärgi nimel – tee kingitus iseendale ja Eesti teadusele. 

Projekt “Kingime Eestile juubeliks 100 000 uut geenidoonorit” sai avapaugu suure pressikonverentsiga Tartus 20. märtsil 2018, mil kõik Eesti telekanalid kajastasid uudist päevauudiste avalugudena. Kampaania pani korralikult kihama ka välismeedia, uudist Eesti riigi plaanist genotüpiseerida 100 000 inimeset kajastasid nii New Scientist, Daily Mail,  Guardian, The Independent ja mitmed teised mainekad väljaanded. Valmisid dokumentaalfilmid ja teleuudised Hollandi rahvustelevisioonis, Soome TV3-s, Rootsi ja Läti TV-s. 

Loomulikult polnud kõik nii lihtne, kui algul tundus. Seisime erinevate suurte ja väikeste väljakutsetega silmitsi terve aasta ja iga päev. Peale esimest suurt uudist ja esimeste entusiastide liitumist esmane meediahuvi rauges.  

Soe suvi tegi oma töö ja vaatamata sellele, et olime suutnud poole aastaga figureerida meedias ligi 300-l korral, seisime augustis silmitsi küll suure hulga digitaalselt allkirjastatud nõusolekutega, kuid ette oli näidata vaid 25 000 vereproovi. Selge on see, et kui väljas on 30 kraadi sooja ja üle aastate kõige ilusam suvi, siis on inimestel muudki teha, kui otsida kohta, kus verd saaks anda. Digiallkirja andmine on küll ülilihtne ja kiire, aga selleks, et vereproovi anda, oli vaja siiski otsida kindlal kellaajal üles konkreetne kabinet haiglas või laboris. Meil ei jäänud muud üle, kui vaadata läbi meie võimalused minna inimestele lähedale.  

Inimesed kogunevad suvel festivalidele, laatadele ja kontsertidele. Nii reisisimegi oma doonoritelgiga ja hea koostööpartneri SYNLABiga terve suvel mööda festivele ja laatasid ringi. Siinkohal tervitused SYNLABi turundusjuht Gerly Kedelaukile, kellega koostöö oli lihtsalt suurepärane! 

Pean ütlema, et minul isiklikult oli üsna vähe vabu nädalavahetusi, pigem veetsin laupäevad näiteks Arvamusfestivalil, Palamusel või Hauka laadal inimesi informeerides ja neid geenidoonoriks kutsudes. Ja mitte ainult mina - seda tegid päris tihti ka vabatahtlikena minu sõbrannad ja pere, rääkimata teistest Geenivaramu töötajatest direktori ja vanemteaduriteni välja. Ega ilmaasjata ei öelda, et rasked olud sunnivad leidlikkusele ja parem omada 100 sõpra kui 100 ühikut raha.  

Suur eduprojekt sündis meil ka koostöös Apothekaga. Tänan Magnumi juhatuse liiget Mari Krassi, kes pakkus meile tasuta ruume ja igakülgset abi, nii et septembrist sai hakata geeniproovi loovutama apteekides.  

Me polnud valmis inimeste nii suureks huviks, esimestel päevadel tekkisid apteekidesse lausa tunniajased järjekorrad. Seega kaasasime appi vabatahtlikke ja tudengeid, lisaks koolitasime välja informaatorite võrgustiku, kes apteekides infot jagasid ja abistasid.  

Kutsusime üles ka Eesti avaliku elu tegelasi, muusikuid, tuntud mõjuisikuid, aga ka kuulsaid teadlasi ja arvamusliidreid astuma geenidoonoriks ja inspireerima teisi. Käivitasime sotsiaalmeediakampaania (Madis Ligema & co võrratud sotsiaalmeediaklipid) ning toetasime seda mõningate traditsiooniliste turundusmeetmetega.  

Linnar Viiki üleskutse:

Hele Kõrve üleskutse: 

Humoorikad sotsiaalmeedia klipid (autoriteks Madis Ligema ja Andri Peetso): 

Pikaldasus on meil geenides?


Kadedus on meil geenides?

Kihutamine on meil geenides? 

Intervjuud teadlastega: 

Tutvu Geenivaramu sotsiaalmeedia videotega siin! 

Näide kampaania reklaamist:


Erilised tänud Tervise Arengu Instituudile, SYNLABile, Magnumile, Eesti Meediale, TV3 ja Viasatile, aga ka kõikidele vabakutselistele ja vabatahtlikele, kes meid jõu ja nõuga aitasid. Loomulikult tänu kõikidele Eesti ajakirjanikele, kes meie tegemisi pidevalt jälgisid ja aitasid projektil pildis püsida.   

Tulemused 

Uskumatu, aga lõpuks kogusime apteekidest kolme kuuga ligi 30 000 geeniproovi! See oli pea sama palju kui kõikidest haiglatest üle Eesti kokku. See on järjekordne näide inimeste mugavusest – kui tood talle teenuse koju kätte, siis saab kõik ka kiiresti tehtud.

Aasta lõpetasime rohkem kui 600 meediakajastuse ja 105 000 uue vereprooviga, mille geenianalüüside tegemine kestab veel tänaseni.  

Koos esimesel perioodil  kogutud geenidoonoritega on nüüd Eesti Biopangas rohkem kui 15% Eesti täisealisest elanikkonnast (157 000 inimest, kellest 52 000 olid liitunud ajavahemikus  2001-2011) ja kuna inimeste huvi on nii suur, saab Geenivaramuga liituda veel ka tänavu.  

Mis edasi? 

Selleks, et veel vähemalt 50 000 inimest saaksid oma geeniproovid varamusse jätta, on riik eraldanud täiendavalt 2 miljonit eurot. Samaaegselt uute geeniproovide kogumise ja geenikaartide tegemisega on käivitunud juba uued projektid, et töötada välja ja rakendada järk-järgult protseduurid ja põhimõtted teadustulemuste tulemuslikuks rakendamiseks igapäevameditsiinis.  

Selleks, et siduda geeniandmed tervise infosüsteemiga, investeeritakse aastatel 2019 kuni 2022 Euroopa Regionaalarengufondist viis miljonit eurot. Projekti koordineerib Tervise Arengu Instituut ning see viiakse ellu Sotsiaalministeeriumi, Tervise Arengu Instituudi, Tartu Ülikooli, Eesti Haigekassa ning Tervise ja Heaolu Infosüsteemide Keskuse koostöös. 

Tunnustus: Aasta Turundustegu 2018 avaliku sektori kategooria võit 

Edukas kampaania tõi Eesti Geenivaramule Aasta Turundustegu 2018 avaliku sektori kategooria võidu, auhind anti meile üle turunduskonverentsi Password laval 21. märtsil 2019.  

Kuigi tegemist oli äärmiselt keerulise projektiga, siis lõpuks kasutasime tegelikult kõiki traditsioonilisi turundusmeetmeid ja seda vaatamata turunduseelarve puudumisele. Kuigi me ei kasutanud PR-agentuuri ja tegime kõik ise (mina üksi + sügisest liitus meie tiimiga turundusassistent Lisanna Semilarski), siis tegi see suur tunnustus, mis meile osaks sai, erilist heameelt. Keegi ei tee ju tööd auhinna nimel, aga kui tehtut tunnustatakse, on sellest ikka ja alati väga hea meel.

Pildil: Kampaania "Kingime Eestile juubeliks 100 000 uut geenidoonorit" eestvedaja, Tartu Ülikooli Genoomikainstituudi turundus- ja kommunikatsioonijuht Annely Allik

Vaata ka: geenidoonor.ee

Silja Oja, Turundajate Liit