Kõik uudised

Rait Milistver: Edendame „kolmandat kirjaoskust“!

Veerandsajandi pikkuse reklaamitöö kogemusega copywriter Rait Milistver kutsub tekstiloojaid ja turundajaid liituma Eesti copywriterite grupiga, et edendada üheskoos „kolmandat kirjaoskust“.
Fotol: Rait Milistver

Copywriteri töö on viimase 25 aasta jooksul teinud läbi kaks suurt muutust, märksõnadeks internet ja sotsiaalmeedia. 

Internetieelsel nö reklaami klassikalisel ajastul, mille esindusfiguurideks on tänase päevani David Ogilvy, Leo Burnett, Don Belding, William Bernbach, John Caples jt, vajasid copywriteri kätt tosin erinevat tüüpi turundusmaterjali, alustades otsepostist kui copywritingu kõige "madalamast" ja lõpetades TV-stsenaariumi kui kõige "kõrgema" vormiga. Internetiajastu ja Google'i saabumine lisasid tekstipõllule üha uusi vagusid, kuid plahvatuslikult muutis copywriteri igapäevatöö olemust sotsiaalmeedia võidukäik.  

Copywriteri tööjärje laienemise ja mitmekesistumisega on käinud käsikäes ka spetsialiseerumine. Eesti copywriterite grupiga on praeguseks liitunud nii täisturundusagentuuride tekstikirjutajaid, sotsiaalmeedia sisuloojaid kui ka neid, kes oma Facebooki-profiilis või teenuselehel rõhutavad tekstiloomepädevust mõnes konkreetses funktsioonis, keskkonnas või tekstiliigis, olgu see siis SEO-copywriting, Facebooki copywriting või blogitekstide kirjutamine. 

Copywritingust on saanud „kolmas kirjaoskus“

Täna on copywriting ligi 100 erineva turundustööriista või -taktika oluline komponent. Töö, mida tekstikirjutajalt tellitakse, võib alata 20 tähemärgist ja ulatuda kümne minuti pikkuse video stsenaariumini. Copywritingul on suur osa nii brändide personaalsuse loomisel kui ka nn persoonibrändide kujundamisel.  

Nii ongi reklaami klassikalise ajajärgu ühest erioskusest saanud sotsiaalmeediaajastul sisuliselt "kolmas kirjaoskus", mida peaks vähemalt elementaartasandil valdama igaüks, kes midagi turundab. Ja see „midagi“ ei ole ammu enam ainult toode, teenus või bränd, vaid sama hästi me ise.  

Kõigile sõna! 

Nagu ka Facebooki-grupi tutvustuses kirjas, on Eesti copywriterite grupp kõigile reklaamis ja turunduses tegutsevatele inimestele, kelle põhiliseks töövahendiks on sõna.

Joonisin alla „kõigile“, sest copy-grupi algatuse mõte on ühelt poolt koondada selle ala tegijaid ja huvilisi infovahetuseks ning teiselt poolt muuta meid kergemini leitavaks nende jaoks, kes parajasti seda tööd-teenust vajavad; ning „sõna“, sest sellest kõik algab.

Ning lõppeks väljendab Kõigile sõna! kujundlikult ka copywriterite grupi lubadust ja üleskutset.

Copywriterid on ka seni saanud oma asju arutada disainerite või sotsiaalmeedia gruppide tiiva all, kuid teistes teemagruppides on põhifookus siiski mujal. Grupi algatajana usun, et copywriting „kolmanda kirjaoskusena“ on saanud sotsiaalmeediaajastul piisavalt „suureks“ teemaks, et väärida omaette kohta, aega ja just sellest huvitatud inimesi. 

Teemasid, mida Eesti copywriterite grupis arutada, on palju. Turundajad on oodatud vahendama just neid momente oma igapäevatööst, kus hea copywriting võiks vajalikke muutusi esile kutsuda ning loomulikult küsima kõike, mis meelel ja südamel (lisaks hinnapäringutele). Freelancereid ja agentuuride copysid-creative'e kutsun jagama oma töid, tööde tausta ja kogemusi.  

Julgen kinnitada, et ükski teemakohane küsimus pole rumal ning veel vähem on õigustatud kartus, et keegi teine sinu jagatud info põhjal liiga targaks saab. Kollektiivne ajumuskel liigse tarkuse ees ei värise! 

Vaata: Eesti copywriterite grupp

Rait Milistver
Happy Writer

Eesti copywriterite grupi algataja Rait Milistver on copywriter ja CD aastast 1995. Töötanud reklaamiagentuurides Omnes, Vatson&Vatson, Baltic FCB, DDB Eesti, Tank ning võitnud agentuuride koosseisus üle paarikümne reklaamiauhinna. Täna freelance copywriter ja turunduskonsultant.
Liitu uudiskirjaga