Kõik uudised

Millest lähtuda töökultuuri loomisel?

Kuldmuna konverentsil esines Spencer Heijnen ettevõttest Culture Builders, kes rääkis sellest, kuidas luua paremat töökultuuri. Sellest, mida on meil temalt õppida, kirjutab tööandja turundus- ja värbamisagentuuri Brandem videoturundaja Andreas Unt.  

Meil on globaalset rikkust 4 korda rohkem kui 50 aastat tagasi, aga ühiskonna üldine heaolu on jäänud samaks. Järelikult finantsiline rikkus ei mõjuta meie heaolu. Spencer usub, et seda teeb töökultuur. Kui luua inimestele meeldivam töökultuur, tõuseb ühiskonna heaolu.  

Miks on töökultuur oluline?

  • Töökultuur tõmbab ligi häid inimesi, kes haakuvad sinu baasväärtustega.

  • Töökultuur muudab inimesi õnnelikumaks.

  • Töökultuur on Sinu ainuke konkurentsieelis, mida ei saa kopeerida.

  • Töökultuur on tugevaim liikumapanev jõud Sinu tööandja brändi taga.

  • Töökultuur on tugevaim side töötaja ja tööandja vahel, mis loob lojaalsuse.

  • Oleme jõudnud läbi aegade läbipaistavamasse ajastusse ja hea/halb töökultuur paistab läbi ning ainult headest sõnadest kodulehel ei piisa.

Kui Spencer külastab kliente ja küsib nende töökultuuri kohta, näidatakse talle tihti lauatennise laudu ja mõnede firmade kontorid näevad välja nagu Disneyland täiskasvanutele. 


See pole töökultuur, need on hüved. Töökultuur on see, mida silmaga ei näe. Jäämäealune osa. Töötajate vahel jagatud väärtused, suhtumine, uskumused, kombed. Töökultuur on see, kuidas töötajad käituvad, kui nende ülemust pole kohal.

Too ettevõtte väärtused värbamisprotsessi

Kosmeetikaettevõtte Ritual Cosmeticsi üks väärtus on “kinkimine”. 50% nende toodete müügist tuleb klientidelt, kes ostavad kingitusi teistele. Ritual Cosmetics otsustas selle värbamisprotsessi sisse tuua. Iga nende ettevõttesse kandideerija saab väikse kingituse (mõne nende toote). Iga palgatud uus töötaja saab kaks kingitust (karbi, milles on kaks head ja väärtuslikku toodet). Üks uuele töötajale ja üks kellelegi, kes aitas teda värbamisprotsessis.

Kui inimene on töötanud Ritual Cosmeticsis aasta, saadavad nad ühe kingituse igale töötaja pereliikmele. See annab edasi sõnumi: “Iga Sinu pereliige teeb võimalikuks selle, et saad meie juures töötada.”

Hea töökultuuriga ettevõttes on rituaalid

Hästi juhitud töökultuurides iga etapp töötaja teekonnal on täidetud mõne rituaaliga, mis tugevdab tööandja väärtuseid. Rituaalid peavad olema autentsed ja seotud antud ettevõttega.

Pixari onboarding rituaal näeb välja järgnev: iga uus töötaja (k.a. koristaja) saab esimesel töönädalal kutse tulla filmi vaatama Pixari kinosaali. Uus töötaja pannakse alati 3. reale keskele istuma, sest see on koht, kus istub tegevjuht. Tegevjuht räägib enda kõrvalistuvale uuele töötajale: “Sa oled Pixaris, et luua häid filme, mis puudutavad inimesi. Ja Sa oled oluline.”

Kui nüüd töötaja on värvatud, tuleb hoida ta teekond põnevana. Tänapäeva elu on disainitud vahetule rahuldamisele (ingl k: instant gratification). Uued Z-põlvkonna töötajad tahavad häid hüvesid ja tulemusi kohe. Eduetapid tuleb noorte jaoks teha mänguliseks. Neile tuleb näidata, kui teed seda, jõuad siia. Kui teed siis seda, jõuad edasi siia. Vastasel juhul kaob neil siht, neil pole enam põnev ja nad liiguvad tööle kuhugi, mis pakub neile huvipakkuvamaid mägesid, kuhu ronida.  


Patrick Lencioni on välja töötanud püramiidi, mille alusel hea töökultuur üles ehitada.

  • Usaldus. Iga hästi töötava organisatsiooni alus. Töökultuur, kus on luba eksida ja rääkida ausalt.

  • Konstruktiivne konflikt. Hea töökultuuris peavad inimesed olema healoomulises konfliktis ja vaidluses. Ei tohi olla konfliktihirmu. Siis tunnevad inimesed end vabalt. Miks on mõned koosolekud igavad? Sest seal puudub konflikt - toimub lihtsalt teadete edastus. Inimesi haaravad konfliktid filmides, raamatutes. Samamoodi ka töökultuuris.

  • Pühendumus. Heas töökultuuris on töötajad pühendunud.  

  • Julge teineteise kohustamine. Heas töökultuuris on kolleegidel suured ootused üksteise suhtes ja üksteist kohustatakse enda ülesannetes andma oma parim.  

  • Tulemuste hindamine. Heas töökultuuris on teada, kui ettevõttel läheb hästi.  


Pixar kasutab konflikte enda töökultuuris läbi rituaali “Braintrust”. Aeg-ajalt saavad filmirežissöörid kokku ja keegi esitleb enda filmistsenaariumi senist versiooni. Seejärel ülejäänud režissöörid toovad filtreerimata välja kõik, mis tuleks ära muuta, et film saaks suurepäraseks.

Hea töökultuuri loomist tuleb alustada usalduse ehitamisest. Usalduse ehitamist tuleb alustada haavatavuse loomisega. Juhi läbi eeskuju, näidates enda haavatavust. Siis hakkavad ka teised seda näitama. Seejärel sünnib rohkem konflikte ja lõpuks viib see paremate tulemusteni. Igasugune käitumine levib nagu viirus. Juhi teha on, kas levib usaldus või usaldamatus. Kui usaldus on töökultuuris saavutatud, mõtle, kuidas saad enda ettevõtte väärtuseid kaasata värbamisprotsessi ja töötaja teekonda. Ning millistele ettevõttele omastele rituaalidele saad panna aluse?


Autor: Andreas Unt, Brandem

Kuldmuna konverents toimus 14. märtsil Kultuurikatlas
Konverentsi korraldas Turundajate Liit (TULI)