Kõik uudised

Milliseid sõnumeid ootab tööandjalt Z-põlvkond?

Kuldmuna konverentsil esinenud Kantar Emori käitumisteaduste juhtekspert Heidi Reinson tõi välja, et Z-generatsioon tahab olla maailmaparandaja. Mida tähendab see tööandjate jaoks? Sellest kirjutab tööandja turundus- ja värbamisagentuuri Brandem videoturundaja Andreas Unt.

Fotol: Andreas Unt

Kõigepealt - kes on Z-põlvkond?
  • Sündinud ajavahemikul 1995/1997 - 2010/2012
  • Eestis on ca 215 tuhat Z-noort (ca 125 tuhat neist vanuses 15-24)
  • Suurima osakaaluga põlvkond maailma rahvastikust 
  • Esimene päris globaalne põlvkond (Eesti noor ja India noor on mitmes mõttes väga sarnased)
  • Kantar iseloomustab neid järgnevalt: ärksad/teadlikud, leidlikud tegutsejad, avatud
Fotol: Kantar Emori käitumisteaduste juhtekspert Heidi Reinson Kuldmuna konverentsil. Fotograaf Karli Saul.

Z-põlvkond erineb eelkäijatest peamiselt selle poolest, et nad on nn digitaalsed pärismaalased (ingl k: digital natives). Vanimad Z-põlvkonna esindajad olid 10-aastased, kui esimene iPhone lansseeriti. Uus põlvkond on kasvanud üles, telefon käes. Nad on digitaalsest maailmast sõltuvad ega ei ole näinud maailma enne Google’it.


Y-põlvkonnale mõeldi välja iseloomustav värvus “millenial pink” – ilus, kerge ja „intellektuaalne“ roosa. Z-generatsiooni puhul on see vahetunud „skandaalse“ kollase vastu - “Gen Z Yellow”.


Mõtle, kas töökuulutuse värv, millega sa praegu noorte pilku püüad, on ikka noorte jaoks atraktiivne või äkki võiks selle Gen Z kollase vastu välja vahetada?

Mõned huvitavad faktid, kuidas keskmine Z-põlvkonna esindaja enda päeva rööpräheldes veedab:
  • sotsiaalmeedias viibimine: 4 h
  • YouTube’is olemine: 3 h
  • netis surfamine: 2,5 h
  • online uudiste lugemine: 1 h
  • televiisori vaatamine: 2,5 h
  • raadio kuulamine: 1 h 
  • videomängude mängimine: 1,5 h
  • ajalehtede-ajakirjade sirvimine: 8 min. 
Pikki töökirjeldusi ja lohisevaid töökuulutusi ei jõua uus põlvkond lugeda. Olulisemaks muutuvad tööandja videod, pildid, mängulised karjäärilehed.

Kantar tegi 15-24-aastaste seas küsitluse “Centennials”. Tulemusi võrreldi 2011. aastal viidud sama küsitlusega.

2011. aastal ütles 15-24-aastastest 32%: “Mulle ei meeldi vastutada, pigem täidaksin käske”. 2018. aastal oli nii mõtlevate noorte osakaal langenud 25%-le. Seega võivad tööandjad öelda selgelt välja, et me ei oota, et tuleksid käske täitma.

“Sorteerin prügi teadlikult” - 2011. aastal nõustus väitega 32%, 2018. aastal 45%. Noori õpetatakse keskkonda hoidma tänapäeval juba lasteaiast alates ja suurem osa neist on teadlikud prügisorteerimise vajalikkusest. Üks argument, mida töökuulutuses võiks välja tuua, kui värbad endale noori: “Meil on paberivaba kontor.”

“Minu toitumisharjumused on väga tervislikud” - 2011. aastal nõustus 23%, 2018. aastal 34%. On teada, et ka alkoholi tarbimine on noorte seas märgatavalt langenud. Tööandjad saavad siinkohal mõelda, kui sportlikud nad on – kas nad pakuvad sporditoetust, kas neil on tööruumides trenažöörid, kas nad korraldavad nad töötajatele kollektiivseid spordiüritusi või võtavad koos osa näiteks jooksumaratonidest. Kui see nii on, siis on see argument, mida värbamiskommunikatsioonis välja tuua.

“Tõelised mehed ei nuta” - 2011. aastal nõustus 33%, 2018. aastal 22%. Z-põlvkond soovib ühiskonda, kus igaüks saab olla selline nagu ta tahab, ilma hukkamõistu pälvimata. Värbamiskommunikatsioonis võiks tuua välja, et meie ettevõttes on eksimine lubatud.

“Otsin alati uusi kogemusi ja elamusi, mis elavdaksid minu igapäevast elu” – väide, millega 71% Z-põlvkonna esindajatest nõustus. Too enda kui tööandja turundussõnumites välja, milliseid uusi kogemusi ja elamusi sa töötajatele pakud. Pane enda töötajad videos rääkima, mida kõike põnevat nad on koos kolleegidega ette võtnud.

61% Z-põlvkonnast ütles: “Mulle meeldivad brändid, millel on oma seisukoht ühiskondlikel teemadel ja mis seisavad millegi eest”. Mõtle, millist seisukohta saaksid tööandjana oma kommunikatsioonis edastada?

Kui Y-põlvkond ootas tööandjalt maailma muutmist, siis Z-põlvkond tajub, et nemad ise peavad maailma muutma. Urmas Sõõrumaa on öelnud, et ta annetab iga kuu 10% oma sissetulekust heategevusse ning ka paljud tema töötajad teevad sama. Kuidas saaksid sina enda töötajaid julgustada maailma parandama või koos midagi sotsiaalselt vastutustundlikku ette võtma?

Olles nüüd kursis viimaste uuringuandmetega Z-põlvkonnast, saad mõtiskleda, kui sarnane sinu ettevõte tööandjana uue põlvkonnaga on.

Andreas Unt
Brandem

Kuldmuna konverents toimus 14. märtsil Kultuurikatlas
Konverentsi korraldas Turundajate Liit (TULI)