Kõik uudised

Olukorrast reklaamiturul: meedia on odavam kui kunagi varem

Järgmised kaks kuud kõige soodsam aeg brändi ehitamiseks. Ülevaate reklaamiturust keset koroonakriisi teeb interdistsiplinaarse agentuuri MIXD tegevjuht Patrik Kupenko. Sõna saavad TV3, Ekspress Meedia ja JCDecaux' reklaamijuhid.

Fotol: MIXD-i tegevjuht Patrik Kupenko

COVID-19 pandeemia on reklaamiturule juba tänaseks suure hoobi andnud. Suur osa kampaaniatest on tühistatud või tühistamisel. Meediafirmade müügiosakondade telefonid on punased. Mitmete brändide turundusosakondadel kästud kõik tegevused külmutada. Teisalt on aga meediatarbimise poolel näha hoopis kõrgaega – TV reitingud ja digiportaalide loetavused teevad kõigi aegade rekordeid. See loob omakorda harukordseid võimalusi nii äri kasvatamiseks kui ka brändide ehitamiseks.  

Jah, hetkel majanduselu aeglustub ikka päris aegluupi, ent inimesed on alles ja tarbivad meediat rohkem kui kunagi varem. Me teame, et elu karantiinis ei ole igavene – kuu, pooleteise või kahe pärast läheb äri jälle lahti ja see tekitab palju uusi võimalusi. Üldise karantiini ajal on aga kõik inimesed ekraanide taga ja meedia on odavam kui kunagi varem. Selle nurga alt vaadates on järgmised kaks kuud kõige soodsam aeg brändi ehitamiseks, kui selleks adekvaatne viis leida.  

On ka erandeid. Mitmed e-ärid, e-apteegid, kõiksugu koju kohale toomise teenused ja muud kriisis vajalikumaks muutunud teenused õitsevad hetkel kõvasti. Nutikamad neist on ka meediapilti tulnud – neil on hetkel tarvis võimalikult paljudele inimestele teenuse kogemust anda. Kui järgneva kahe kuu jooksul tohutu hulk inimesi neid teenuseid – näiteks toidukaupade tasuta kojuvedu – esmakordselt kasutab, siis on suur tõenäosus, et nad teevad seda ka peale kriisi lahtumist. Ehk on see mõttekoht ka paljudele teistele äridele? 

Turuolukora täpsemaks selgitamiseks uurisin Eesti suuremate meediamajade käest, mis seisus nad täna on ja kuidas turgu näevad. 

TV3 Groupi reklaami- ja B2B turundusdirektor Signe Suur: 

Telerivaadatavus on kasvanud juba nädalaga üle 7% ja prognoosime selle kasvu jätkumist oluliselt suuremal määral. TV3 Grupi kevadkava on startinud kenasti ja meie ootused on suured. Televisioon on olnud läbi aegade sellistes olukordades nii peamiseks meelelahutuskanaliks kui ka oluliseks kommunikatsioonivahediks reklaamijatele. Eelmise kriisi ajal tõusis USAs TV vaadatavus isegi 60%. 

Kutsume üles kõiki koos leidma võimalusi nii majanduse kui ka kohaliku reklaamituru hoidmiseks. Praegusel ajal on eriti oluline olla oma brändiga pildis ja tarbijate jaoks olemas. Samuti pakub see olukord võimalust täiendada ja arendada oma teenust ning selle kvaliteeti. Vähem olulisem ei ole ka kohaliku meedia ja ajakirjanduse toetamise aspekt – just kohalik meedia hoiab inimesi nii kvaliteetses inforuumis kui pakub ka jätkuvalt head meelelahutust, seda eriti perioodiks, kus seda tarbib märkimisväärselt rohkem inimesi. 

Inimeste ja ettevõtete elu läheb edasi, maailm ei ole seisma jäänud ega jää ka edaspidi. Inimesed teevad ikka oma igapäevaseid toiminguid, hetkel lihtsalt ajutiste liikumispiirangutega. Kodustes tingimustes tarbimine teatud sektorites isegi kasvab ja piiratud valdkondi / tegevusi asendatakse teistega. Suuremaid otsuseid kaalutakse ehk pikemalt, mistõttu tulebki tarbijale veel lähemalt olla kui varem. 

Seoses eriolukorraga pakume ka oma majas erinevaid soodustusi ja eriprojekte. 

Lisainfo: signe.suur@tv3.ee

Ekspress Meedia reklaamidirektor Mihkel Luks: 

Meedia, mis peegeldab, analüüsib, aitab ja selgitab maailmas toimuvat, on raskete aegade lävel. Täpselt samamoodi nagu paljudes muudes sektorites, on ka Eesti kirjastustel rasked ajad, sest majandusraskustes kukuvad reklaamikäibed tormikiirusel. Kui Läänes teenivad paljud digimeediaettevõtted suurema osa on tuludest lugejatele sisu müües, siis Eestis on peamine sissetuleku allikas endiselt reklaam. Tõsi, meil on hea meel tunnistada, et ka eestlane on aina rohkem valmis hea sisu eest maksma. Seda näitab meie väga tugev digitellijate kasv.
 
Märtsis on seoses koroonaviiruse tõttu prognoositud kaotus reklaamitulus 30% ja aprillis prognoosime juba 40-50% kaotust võrreldes möödunud aastaga. Aga palgad ja maksud vajavad maksmist. Siinkohal, head turundajad, kutsun teid Ekspress Meedia reklaamidirektorina üles toetama Eesti sisemajandust – hea võimalus selleks on teha oma reklaamiinvesteeringud kohalikku meediasse. Meie tubli toimetus on hoolimata kodukontoris töötamisest tegutsenud täispööretel ning kajastanud maailmas toimuvat võimalikult laiahaardeliselt.
 
Õigupoolest on klassikaline ja sõltumatu meedia hetkel kõige usaldusväärsem infokanal. Võrdlus sotsiaalmeediaga on lausa kohatu, sest FB on näidanud viimaste nädalate jooksul välja kõike seda, mis maailma avalikkust murelikuks teeb.
 
Toimetuse tubli tööd illustreerib kõige paremini Gemius Audience’i kogutud statistika Eesti uudisportaalide loetavuse kohta. Delfi teeb praegusel ajal iga päev uusi kasutajarekordeid, meil on tipphetkedel üle 60 000 kasutaja korraga lehel, meid külastatakse iga päev läbi 1 miljoni erineva seadme ning seda rohkem kui 630 000 inimese poolt. Kõikidel Eesti internetisaitidel veedetud ajast moodustab Delfi 42%!
 
Sama kehtib ka meie paberväljaannete kohta, mida ostetakse üha enam, et olla kursis Eestis ja maailmas toimuvaga sel inforohkel perioodil ja sisustada oma aega koduseinte vahel aega veetes.
 
Hea ettevõtja ja turundaja, praegusel ajal on soodne aeg teha imagokampaaniaid, sest läbi kohaliku meediakanali saate praegu väga lühikese ajaga kätte väga kõrge reachi ja olukorra sunnil on ka kontaktihinnad võrreldes muu perioodiga oluliselt madalamad.  Võtke meiega üendust, oleme valmis kaasa mõtlema ja hinnas paindlikud olema.
 
Seljad kokku! 

Lisainfo: mihkel.luks@ekspressmeedia.ee 

JCDecaux Eesti turundusjuht Katri Horma: 

Praegusel pahupidi pööratud ajastul, kui inimeste käitumine on viirusepideemia tõttu suurte massidena muutunud, on endiselt mitmeid gruppe, kes peavad käima avalikus ruumis – õues. Praegusel ajal, kui inimene välja liigub, on see seda vältimatum.  

Kiire vaatlus esmaspäeval-teisipäeval näitas, et tipptunni ajal väldivad inimesed ühistranspordi kasutamist, käies meelsamini jala ja liikudes autoga, mida on liikluses ühistransporti vältida tahtmise tõttu tipptunni paiku üllatavalt palju.  

On hulgaliselt eluks vajalikke teenuseid ülal hoidvaid töökohti: kaubandus, lasteaiad, raviasutused, kus töö on korraldatud vahetustega ja kuhu peab inimene ise liikuma. Veebipoed on üle koormatud, teenuste järjekorrad mitmeid päevi pikad, kuid tarbimist, olgu selleks või suurenenud vajadus koduarvutite järele, ei saa edasi lükata.  

Katvuse huvides on endiselt vaja kasutada meedia kanaleid, seal hulgas välimeediat. Just avalikus ruumis esinev teadaanne, olgu see immuunsust tõstva toidulisandi meeldetuletus või pikaajalisele kindlustundele toetuv pensionisõnum mõjub rahustavalt ja näitab, et ühiskond, see tähendab meie kõik, mõtleme nii hetkelises kui pikas vaates.  

Lisainfo: katri.horma@jcdecaux.com 

Patrik Kupenko
TULI juhatuse liige
MIXD-i tegevjuht
patrik@mixd.ee

MIXD ja TV3 on Turundajate Liidu (TULI) liikmed. Liit ühendab kõiki turundusega tegelevaid professionaale, kes on huvitatud erialase taseme tõstmisest ning valdkonna ärksaimate kaasamõtlejate hulka kuulumisest. Liitu kuulub praegu 74 ettevõtet.
Liitu uudiskirjaga