Kõik uudised

Rain Vääna algatas kampaania meeste tervise heaks: Pikema Sõpruse Päev

Pikema Sõpruse Päev on üleskutse meestele, et nad võtaksid aega enda tervise eest hoolimiseks ja teadvustaks endale, et on võimalik väga palju ise selle jaoks ära teha, et kauem ja tervemana elada.

Tegemist on kodanikualgatusliku kampaaniaga, mille eestvedajaks on Rain Vääna (fotol vasakul teine), kes mõned aastad tagasi jõudis arusaamale, et tema ise võib ju enda tervise eest hoolt kanda ja seetõttu kaua elada, aga kui ta sõbrad seda ei tee, siis tuleb tal üks nukker ja üksildane vanaduspõlv. Just seetõttu ta oma sõpradele sellist päeva korraldama hakkas ning selle eemärk ongi, et mehed endale teadvustaksid, et oma tervise eest hoolitsemise peab iga mees siiski ise enda kohustuseks võtma ja loota ei ole siin paraku kellelegi teisele.  

Pikema Sõpruse Päeva eesmärk on kutsuda üles mehed üle Eesti, et nad veedaksid ühe lõbusa päeva koos oma sõpradega, tehes midagi toredat ning käies päeva jooksul üheskoos ka tervisekontrollis. See on meeste ühine koosoldud aeg, et tähistada oma sõprust, head tervist ja üheskoos pikendada tervelt elatud aastaid.

„Kahjuks näitab statistika, et mehed pelgavad arsti juures käimist nagu tuld, minnes sinna alles suurimas hädas ja tihti juba krooniliste haigustega. Pikema Sõpruse Päeva eesmärk on panna mehi hoolima enda ja sõprade tervisest ning seeläbi pikendada nende tervena elatud aastate arvu ja seeläbi ka eluiga,” ütles kampaania projektijuht Kaia Jõks

Kampaania eesmärk on julgustada mehi minema tervisekontrolli, et avastada võimalikud terviseprobleemid juba võimalikult varajases staadiumis.   

Tervise testimiseks on kaks võimalust – individuaalselt ja tasuta ning koos sõpradega ja tasuliselt 

Kampaania, mis oli algselt mõeldud kestma vaid novembris, pikenes kuni aprillini 2020, kuna Haigekassa otsustas 3200 mehe tervise testimist omalt poolt rahastada. Neid tasuta teste, mis mõeldud meestele vanuses 40–49, saab teha TÜ Kliinikumi meestekliinikutes Tartus, Pärnus, Tallinnas ja uuest aastast ka Narvas. Test seisneb vereanalüüsis, vererõhu mõõtmises ja kehaehituse süvaanalüüsis. Eelnevalt on vaja täita üldtervise küsimustik.  

Tasuta testi erinevus tasulisest, mida pakuvad SYNLAB, Qvalitas, Medicum ja ka Meestekliinik, seisneb selles, et seda ei saa teha üheskoos sõpradega ehk et see on individuaalne. Tasulisi teste saab eelnimetatud kliinikutes teha kuni detsembri lõpuni ja minna testima koos sõpradega, nii kahe- kui kahekümnekesi. Kuni 35-aastastele on testi maksumus alates 47 eurost, alates 35. eluaastast algab testi hind 57 eurost. 

Arstid on üllatunud, et meeste näitajad on nii korrast ära 

Arstid olid valmis selleks, et 20% meestel ei ole näitajad korras, aga selgus, et vastupidi – vähestel on need korras. 

Esimesed kaks nädalat kampaaniast on läbi ja SYNLABi laboriarst dr Jüri Laasik tegi täna hommikul Terevisioonis esimesed kokkuvõtted juba tervisekontrollis käinud meeste analüüside tulemustest.

Kahjuks ülemäära põhjust rõõmustamiseks ei ole, sest mitmed tulemused on üllatuslikud ka arstide endi jaoks.

  • Tervelt 65% mehed sai novembri kahel esimesel nädalal tulemusena kolesterooli näidu, mis oli üle normi. See on südame-veresoonkonna haiguste, sh ka infarkti riski veretest.
  • 12% meestel olid korrast ära meessuguhormooni testosterooni tulemused.
  • Iga 10. mehel oli kõrge eesnäärme vähi riski analüüs.
  • Hea uudisena tuli välja, et vähe esines varjatud põletikke ja ainult neljal mehel oli diabeedi ehk suhkruhaiguse riski näitav analüüs liialt kõrge.

Mehed, ärge laske end heidutada, sest üldiselt saab näitajate teadmisest siiski hingerahu, et tervis on kontrolli all ning mõned üksikud näitajad, mis korrast ära, annavad teile hea tagasiside, millega on vaja tegeleda. 

Vaata intervjuud Terevisioonis alates 1:25:25: 

Kuidas pikema sõpruse päevast osa võtta?

  • Kogu kokku üks mehine punt oma sõpru/töökaaslaseid/treeningkaaslaseid.
  • Valige endale novembri jooksul üks päev, mis kõigile ühiselt sobib.
  • Koostage endale päevaplaan toredate tegevustega, mida tahaksite Pikema Sõpruse Päeva raames üheskoos teha. Ideid päeva sisustamiseks saab kampaania kodulehelt: pikemsoprus.ee/naidispaev

Tänusõnad 

Suured tänusõnad lähevad kampaania korraldajate poolt Taevas Ogilvyle, Agenda PR-le ja Impact80/20-le. Samuti Ekspress Grupile, Digiekraanidele, Linnaekraanidele ja Ühinenud Ajakirjadele, kes aitavad sõnumil kaugemale levida.  

Silja Oja, TULI 

Liitu uudiskirjaga