Kõik uudised

Rauno Kutti: iga järgmine päev on üllatus ja uus väljakutse

Tänavune loovusfestival Kuldmuna keskendub turundusvaldkonna noortele tegijatele, mistõttu saab järgnevatel nädalatel tutvuda silmapaistvate turundajatega, kes trotsisid riske ja hakkasid juba varajases eas oma ambitsioone ellu viima. Üheks selliseks on näiteks sotsiaalmeediabüroo Vurr kaasasutaja Rauno Kutti.

Ligi kuus aastat tagasi otsustas toona 25-aastane Rauno Kutti, et nüüd on õige aeg panna oma asjad turundusagentuuris Taevas kokku ja alustada millegi suuremaga. Eesti mastaabis oli sotsiaalmeediabüroo loomine sel ajal veel värske ja julge samm ning klientide leidmise kõrval tuli ennast ja teenuse olulisust pidevalt tõestada. Rauno oli aga veendunud, et digitaalne turundus on Eestis alles hoogu kogumas ja selle edust osa saamiseks on vaja kiiresti tegutseda. 

Kui aktiivne sotsiaalmeedia kasutaja sa ise oled ja milliseid kanaleid kasutad väljaspool tööd?

Ma olen väga aktiivne sotsiaalmeedia kasutaja. Vahel küll piiran end ja püüan natukenegi endale aru anda, et pole vaja kogu aeg sotsiaalmeedias olla. Eriti loll olukord on see, kui avastad end tühjalt scrollimas, lihtsalt aega ja ajusid raiskamas. Püüangi teadlikult kasutada sotsiaalmeediat pigem enda arendamiseks ja vajaliku info leidmiseks, kuigi tuleb tõdeda, et terve maailm on erakordselt võimekaid inimesi täis ja seda on paratamatult huvitav jälgida. Üldiselt kasutan ise Instagrami, Facebooki või FB Messengeri ja vahepeal blogin koos abikaasaga pere teemadel.

Enne Vurri loomist tegutsesid aktiivselt Eesti muusikamaastikul, näiteks menuka Eesti bändi Bedwetters koosseisus. Kuivõrd praegusel ajal muusikaga tegeled?

Väga, väga aktiivselt. Olen kirjutanud hunniku lugusid valmis ja otsin endale kaaslasi, kes soovivad aktiivselt panustada. Osa bändist on olemas ja teeme juba proove, aga lauljate osas olen veel huviliste otsingul. Nädalvahetusel kasutan oma vaba aega lugude kirjutamiseks, lindistamiseks ja enda muusikaalaseks harimiseks. See on mu kirg. Ja siis aeg-ajalt toimuvad esinemised muude projektidega. Sel aastal kuuleb kindlasti minu muusikast veel.

Kuidas sai muusikust digiturundaja?

Tegelikult oli see väga lihtne. Minu tiineka-aeg möödus Rate.ee-s chillides ja kui Myspace tuli, siis seal sai oma bändi promotud. Siis tulid muud kanalid, kus enamuse ajast kulutasin oma musa tutvustamisele ning teiste artistide ja kuulajatega suhtlemisele. Olime Bedwettersiga vist esimene bänd Eestis, kes tegi enam-vähem regulaarselt vloge. Aasta oli siis vist 2008.  

Mingi hetk oli selge, et majanduslangus pitsitab sissetulekuid ja nii ma oma esimese päris töökoha turundusagentuuris Taevas leidsin. Seal algas siis korralik eluärikool peale. Mida kliendid tahavad? Kuidas panna ettevõtete maailm sotsiaalmeedia-digimaailma? See kõik oli hästi põnev. Mõlemal rindel – muusika ja ärimaailma vahel – katsetamine andis palju ka muusika promomisele kaasa. Eks ma kõige selle käigus sain järjest paremini aru, kuidas internet töötab ja mis võimalused seal on. Lisaks õppisin BFMis suhtekorraldust ja eks huvi oli alati ärimaailma poole vaadata.

Ligi kuue aasta eest hakkasidki looma digitaalagentuuri Vurr. Millest tuli mõte teha selline agentuur?

Mingi hetk tundus, et tegin oma projektide juhtimisel kõike: idee, sisu, arveldus, juhtimine. Kuidagi ei saanud aga kõike, mida nõudsin tööandjalt ja siis arvasin, et mis seal ikka, proovin ise. Juhtus nii, et lahkusime koos kolleegiga ja kuu aja pärast olime pankrotivara laos, ostsime toolid ja lauad ja hakkasime mõtlema, et mis me siis oskame ja teeme. Suutsime üsna kiirelt oma nišši lukku lüüa ja ettevõtte nime välja mõelda. Põhimõtteliselt saime müüa oma senist kogemust ja tuleviku turundusvisiooni.  

Siis hakkasimegi julgelt tegema kõnesid, mis küll 90 protsenti feilisid. Kogemused olid kõvad, aga keegi ei võtnud kuulda kahte suvalist 25-aastast noort kutti. Pisikese tööotsa haaval kliendibaas siiski kasvas ja saime rohkem oma oskusi näidata. Iga klient jäi meiega. Eks sel hetkel polnud kellelgi turul aimu meie teenusest, selle tulevikust, selle hindadest ega ka ootustest, mille tulemusena töötasime 24/7, et seda põhimõtteliselt nullist koos konkurentidega luua. Arenesime koos muu maailma ja sotsiaalmeediast leitava inspiratsiooniga, iga aastaga kasvas ka meeskond ja muutusid rollid. Oleme töötanud ka 14-liikmelise meeskonnana, kuid saime aru, et suurem arv ei tee meeskonda efektiivsemaks ja nüüdseks on meid 11. Iga järgmine päev on üllatus ja uus väljakutse.

Olid agentuuri loomise ajal kõigest 25-aastane. Kas oli ka kõhklusi, et vanus või kogemused seavad sulle mingeid piiranguid?

Neid piiranguid oli nii peas kui igapäevaselt tajutavalt väga palju. Terve mu elu on olnud vanemad ja targemad inimesed ümber, kes seavad mind kahtluse alla. Vähemalt on tundunud nii. Ma olin umbes 23, kui ma käisin Eesti suurimate ettevõtete turundusmeeskondade ja juhtide ees Facebookist rääkimas. Sel ajal oli Facebookis ligi 73 000 eestlast.  

Rääkisin, et teeme mingi like'ide kogumise kampaania. See oli ikka meeletu eneseületus ja kogemus, sest enda seisukohti tuli kogu aeg kaitsta ja väga tihti oli see päris raske. Raskeks tegi eriti see, kui keegi suurem, tähtsam või vanem mõtles, et sõidab sinust lihtsalt üle. Selline kogenematu tunne oli sel hetkel, aga praegu mõeldes oli see okei, sest ma olingi tol ajal päris noor.  

Eesimene aasta Taevas töötades ma ei julgenud midagi öelda. Ma lihtsalt ei tundnud, et ma oskaks sellel tasemel rääkida. Kogemused tulid iga korraga ja nii kasvas ka enesekindlus. Suurenes ka arusaamine ärimaailmast selle suhtlusviisidest.  

Kui juba alustades oli unetuid öid palju, siis eks neid on siiani. Meeletu ambitsioon ennast tõestada, maksma panna ja ületada on see, mis mind motiveerib. Sama kehtib ka musa tegemise juures. Lõpuks kogunevad sinu ümber õiged inimesed, partnerid, kliendid või kolleegid ja kui oled ise aus ja õiglane, siis suhted laienevad ja nii kasvad iga päevaga. Piiranguid paneme me endale oma peas ise, sellega tuleb töötada.

Mis oli agentuuri loomise juures kõige keerulisem?

Raamatupidamisega tegelemine ja klientide leidmine. Mingi hetk, kui liitusime läbi juhuste Creative Unioniga, siis hakkas asi mõnusaks minema ning saime lõpuks vajalikku tuge ja abi, et keskenduda oma asjale. Ligipääs klientidele ning teiste agentuuride usaldus ja koostöö kasvatasid meid väga palju. Me oleme agentuurina alati hästi paljudega koostööd teinud ja arvan, et see ongi hästi oluline.  

Praegu on kõige keerulisem ettevõtte juhina kõigega tegelemine ja erinevate projektide juhtimine. Selline multitasking kurnab meeletult. 

Millised on olnud põnevaimad projektid või suurimad väljakutsed Vurris?

Kõik projektid, mis on eksperimendid, on kahtlemata põnevad. Võib-olla kõige huvitavam on aga see, kui saame luua terviklikku digikommunikatsiooni: strateegia, sisu (tekst, pilt, video, disain, veebid, emailid), reklaamid, sotsiaalmeedia ning analüüsida, teha live-üritusi ja hallata e-maili kanaleid. Siis saame omalt poolt garanteerida häid tulemusi ja võtta täieliku vastutuse. Oleme nagu sisseostetav meeskond, kes siseneb täisväärtusliku meeskonnaliikmena ja võtab kliendilt kogu vastutuse üle. 

Üsna suur väljakutse on olnud meeskonna kasvatamine, sest agentuuritöö kõigile ei sobi. Agentuurid on vägagi people's business ja see, kuidas hoida ühtlast kvaliteeti kõigi inimestega, on keeruline väljakutse. Pinge on suur, vastutus on suur, aega ei ole ja tuleb kiirelt reageerida. Samas teebki see tegelikult töö põnevaks.  

Mis ootused on kliendil digitaalagentuurile?

Ootused on igal kliendil erinevad ja sõltuvad nende enda võimekusest. Mingi aeg olid eesmärgid umbes sellised: “Teeme midagi digis ka, noortele.”. Nüüd osatakse juba täpseid briife kirjutada ja küsida konkreetseid eesmärke. Teadlikkus ja võimekus on aastatega väga palju kasvanud, mis teeb meie enda töö põnevamaks, sest saame omalt poolt täpsemini ülesannet täita või palju laiemalt kaasa mõelda.  

Tihti loome hoopis sisekommunikatsiooni või HR-lahendusi, mis samamoodi vajavad digiabi. Digiagentuurid ongi üldjoontes väga mitmekülgsed ja tegeletakse nii strateegilise, loova, digitaalse ja ka näiteks sisuturundusliku poolega. Digiagentuur tänasel päeval ei saagi olla enam mingit ühte väikest juppi tegev üksus, vaid kasulikum on, kui kõik muud kommunikatsiooni, arenduse või loovtööga tegelevad meeskonnad töötavad ühiselt sama eesmärgi nimel. Ainult nii saab kogu meeskond hästi toimida. Selleks on vaja kogemusi, häid juhte ning kõikidest kaasosalistest aru saamist.  

Vurr sündis nüüdseks juba ligi kuus aastat tagasi. Kuivõrd on digiturunduse maastik selle ajaga muutunud?
Digiturunduse maastik on kõvasti muutunud. Osad agentuurid on oma uksed sulgenud, osad on alles avanud. Paljud on väitnud, et sotsiaalmeedia võimekus on olemas, kuigi tase tundub olematu. Siiani kuulen, et sotsiaalmeedia või digiturunduse kohale otsitakse mingit noort, kedagi veel koolipingist. On erandeid, aga üldjuhul sellisel tasemel saab siis olema teenus ja tulemus.  

Iga aasta toimub väga palju muudatusi pea kõikides digikanalites. Influencerid on juba mõnda aega olnud trendisõnaks, inimeste sisutarbimine on muutunud rohkem videokeskseks ja nutitelefonide kasutus on lõpuks seal, kus prognoositi aastaid tagasi.  

Samas on Eestis alles lapsekingades näiteks virtuaalreaalsuse ja liitreaalsuse lahendused ning sellesse suunda peaks järjest rohkem vaatama. Ise tegutseme igapäevaselt näiteks ka data-kasutuse ja turunduse automatiseerimisega, mida on Eestis veel üsna vähe katsetatud.

Sotsiaalmeedias on aeg-ajalt ikka näha, kuidas mingi teema, postitus või pilt hakkab oma elu elama ja läheb viral'iks. Kuivõrd on professionaalsetel turundajatel sellise olukorra üle kontroll?

Kui midagi on kuskil üleval ja see läheb negatiivses suunas, siis ei ole enam midagi teha. Kui asi viral'iks ei lähe, siis saab seda suruda, kas raha eest või nutikalt õigeid inimesi kasutades, nimetagem neid kõneisikuteks ehk influenceriteks. Aga lõppude lõpuks peab sisul olema viral potentsiaal ja see ei saa midagi igavat, tavalist või korduvat olla. See saab ainult erakordne sisu olla. Kõigis ettevõtetes on see erakordne sisu olemas, lihtsalt tuleb õigest kohast otsida ning julgelt esile tõsta.

Juba 20. sajandi alguses räägiti, et any publicity is good publicity. Kuivõrd kehtib see täna, 21. sajandil sotsiaalmeedias?

Ma ei õigustaks halvasti tehtud sisu ühegi tingimusega. Kindlasti osadele toimib ja kindlasti sa jääd meelde. Küll aga peab väga ettevaatlik olema, mis selle bad publicity sisu on. 

Palju on räägitud sellest, et sotsiaalmeedia platvormid elavad oma aja ära ja varem või hiljem tuleb peale uus, mis võtab näiteks isegi Facebooki üle. Milline võiks olla sotsiaalmeedia platvorm, mis tõuseb tulevikus esikohale?

See on keeruline küsimus. Ma ei näe hetkel, et keegi suudaks nii suurelt kasvada, kuna selleks oleks vaja mingit täielikku muutust tänapäevaste võimaluste hulgas ning samas ka Facebook arendab end igal rindel täie võimsusega. Võib-olla 5G interneti tulekuga tekivad uued platvormid ja kanalid või siis on hoopiski VR (virtual reality) järgmine koht, kus kogeme oma sõprade ja tuttavatega suhtlemist. 

Kommentaarid 

Enduro maailmameistrivõistluste etapi meediajuht Margus Kiiver: 

Olime olukorras, kus traditsioonilises meedias silma paistmiseks ei oleks eelarvest piisanud ja kuivõrd tegu oli nišisündmusega, siis vajasime õige sihtrühma tabamist. Jaan Naaber Neway agentuurist soovitas meil teha koostööd Vurriga.  

Esimesel kohtumisel oli selge, et tegemist oli just sellega, mida vajame. Vurr pakkus erinevaid lahendusi, alates sellest, kus nad teevad kõik ise (videod, postitused, õigele sihtrühmale suunamine jne) ja lõpetades lihtsamate variantidega. Meie piiratud eelarve tähendas seda, et tootsime päris palju sisu ise, aga selle sisu õige sihtgrupini viimise osa tegi ära Vurr. Kõik oli meeldivalt läbipaistev algusest lõpuni ja büroo mõistis meie soove. Peale kampaaniat tuli Vurri poolt ka põhjalik kokkuvõte ja ülevaade. Meie jaoks oli aga kõige olulisem see, et seatud eesmärk sai täidetud. Nimelt oli meil eesmärk Enduro maailmameistrivõistluste etapi avapäeval saada Lauluväljakul toimuvale tasulisele kiiruskatsele sedavõrd palju rahvast, et kaarealune oleks täis. Nii ka juhtus. Usun, et eelarvest tingituna kasutasime Vurri tegelikust potentsiaalist ära veel vähe, aga tänu neile saavutasime selle koostööga maksimumi. 

Saku Õlletehase turundusjuht Eva Maarend: 

Saku on teinud Vurriga koostööd juba aastaid. Kui mina liitusin Saku tiimiga ning kohtusin Rauno ja Vurriga, ei olnud kahtlust, et Saku ja minu huvides on seda koostööd jätkata. 

Mulle väga meeldib teha Rauno ja tema meeskonnaga koos töid ja projekte, sest ma näen, et ka nemad tahavad väga neid asju teha. Ja see on minu jaoks kõige olulisem – näha, et inimesed, kellega koos töötan, usuvad sellesse, mida teevad ja suudavad end panna brändi omaniku olukorda. Teeme projekte koos, mistõttu ongi tihtipeale raske tõmmata piiri agentuuri ja meie vahele – eesmärk on meil lõpuks ikka ühine. Rauno ja tema tiimiga suhtlus on alati hästi aus ning tagasiside kiire. Tunnen, et meil on vastastikune austus, mis on loonud keskkonna, mis julgustab ideede välja käimist – kuulame üksteist ära, arutame, argumenteerime ja parimad ideed võidavad. Väikestest asjadest ja ideedest saavad kuidagi ootamatult suured. 

Goldtime'i turundusjuht Kristiina Kõllo: 

Teadsin Raunot juba varasemast seoses ühe väga ammuse heategevusliku sündmusega. Vurri kui agentuurini jõudsin aga tänu sellele, et paar aastat tagasi tekkis vajadus Goldtime'i juubeliaasta logo loomiseks. Leidsin, et isikliku kontakti omamine lihtsustab loomingulisi protsesse ning kuigi logo disainimine pole just romaani kirjutamine, on tegemist siiski rohkete detailide ja osapoolte erinevate nägemustega. Logo saigi valmis, aga mis eriti rõõmustav – see oli alles kõige algus. Tänaseks on Goldtime'i visuaalne imago teinud läbi värskenduskuuri just tänu Vurrile ja seda Rauno eestvedamisel.  

Raunoga on ütlemata lihtne ja mugav koostööd teha. Ei pea aega kulutama "jää lõhkumisele" ja ametlikele viisakusavaldustele ning vajadusel võib vaielda, filosofeerida ja situatsioonikoomika tagajärjel südamest naerda.

Intervjueeris: Merilin Sarapuu, Dalton