Kõik uudised

TLÜ tudengitel avanes võimalus kuulata Villmanni õpetussõnu

Eile õhtul kogunesid Tallinna Ülikooli kolmanda kursuse tudengid reklaamiagentuuris Kontuur Leo Burnett, et osaleda Sven Luka ja Alvar Jaaksoni projektis „Loovreklaam“. Kontuuri esindas loovjuht Urmas Villmann, kes andis tudengitele soovitusi, kuidas reklaamimaailmas läbi lüüa.

Fotol: Kontuur Leo Burnetti loovjuht Urmas Villmann

Kursus algas Urmas Villmanni esitlusega, kus ta kirjeldas oma värvikat teekonda reklaaminduses algusest peale kuni kuldmunade munemiseni. Villmann esitles tudengitele oma silmapaistvamaid töid, mille üheks eesmärgiks oli näidata, kuidas reklaamid võivad ajas muutuda. „Osad neist minevikus tehtud tööd ei sobi tänapäeva üldse, kuid tol ajal need toimisid,“ kommenteeris Villmann. 

Villmann tutvustas tudengitele ka Leo Burnetti kümne punkti skaalat, mille alusel ta ise enda tehtud reklaame hindab.  

Leo Burnetti skaala reklaamide hindamiseks: 

1.     Destruktiivne. Täielik raharaiskamine. Inimesed tõmbuvad eemale ja ei taha seda näha. Reostab avalikku ruumi. Eelneva tehtu ja saavutatu hävitamine. Nähtav, aga lõhub eelnevalt saavutatu, seega eriti halb (a la Eesti 200 trammipeatus).

2.     Ilma ideeta reklaam. Näha, et pole üldse süvenetud ega mõeldud. Tarbijale tuleb anda meelelahutust ja tasu selle eest, et nad oma aega kulutavad brändile.

3.     Nähtamatu reklaam. Ei tekita mitte mingit huvi. Mitte mingit emotsionaalset kontakti. Tapeet. Klišee. Reklaami kohus on kõigepealt tähelepanu tõmmata.

4.     Pole arusaadav, mille eest see bränd seisab. Lihtsalt ilus vaatamine või huvitav reklaam. Kui inimesed ei saa aru, miks see bränd nende elus vajalik on, mis on selle brändi otstarve, siis see on ajaraiskamine. Teostus on, sisu pole.

5.     Brändi otstarve on arusaadav. Inimlikul tasandil on aru saada, mida see bränd mulle tahab öelda ja mulle tundub see oluline, arusaadav, isegi kui ma pole selle brändi sihtrühm. Idee on olemas, aga teostus mitte kõige parem.

6.     Intelligentne idee. Idee, mis kohtleb vaatajat intelligentselt. Haarab kaasa. Idee, mis ideaalis töötab võrdselt kõigis meediakanalites.

7.     Erakordne idee. Inspireeriv. Inimesekeskne, kõigile mõistetav ja suurepärase teostusega.

8.     Idee, mis muudab seda, kuidas inimesed mõtlevad ja tunnevad. On pihta saadud sellele, mis on inimestele oluline. Reklaami nägija suudab mõttes ette kujutada, et mida see idee tema elus paremaks võib teha.

9.     Idee, mis muudab meie elu. Lisaks sellele, et idee muudab inimeste tundeid, paneb see reklaam meid ka teistmoodi käituma, oma igapäevaelus muutusi tegema.

10. Idee, mis muudab maailma

Tudengid said ülesandeks antud skaalal erinevaid reklaame hinnata.

Fotol: TBWA loovjuht ja partner Sven Luka ning TLÜ tudengid

Tudengid esitasid oma lennukaid ideid 

Kursuse teises pooles pidid tudengid pakkuma oma lahendusi etteantud ülesandele, milleks seekord oli mõelda välja välireklaam Bolt tõukeratastele. Seejuures tuli esitada nii loovstrateegia (mida öelda) kui ka loovidee (kuidas öelda). 

Kursuse ühe eestvedaja Alvar Jaaksoni sõnul tuli tudengitiimidelt palju põnevaid lahendusi.  

Näiteks pakkusid tudengid välja: 

  • Tõukeratta seostamise planeedi päästmisega ja keskkonnasõbralikkusele rõhumine.
  • Tõukeratas kui evolutsiooni uus aste: aeg on tulla kiviajast välja ja proovida elektritõukerataste näol uut innovatsiooni.
  • Tõukeratta seostamise Vanamehe karakteriga: Šee on tõukš!
  • Tõukeratta suunamine pikkadele inimestele, kel on autos ebamugav istuda.

Loovstrateegiana meeldis aga Jaaksonile enim “Hoia oma kalleid!”, mille idee seisnes selles, et jalgsi koju minnes võid oma ilusad tossud ära määrida, aga tõuks aitab neid puhtana hoida. „Täpne ja põnev, huvitava nurga alt nähtud vajadus, mida renditõuks lahendab,“ sõnas Jaakson. 

„Seekordne tund oli tore: tudengid näevad inimesi, kes reklaame välja mõtlevad ja tajuvad, et selle taga on väga erinevad karakterid ning mõttelaadid. Tudengite punt on ka lahe! Väga andekad – juba paari tunniga palju paremaks muutunud,“ lisas ta. 

“Loovreklaam” on TLÜ reklaami ja suhtekorralduse õppekava osa, kus Jaakson ja Luka teevad tudengitele nö agentuurisimulatsiooni. Tudengid hakkavad lahendama nii reaalseid kui väljamõeldud briife ja pakkuma loovlahendusi, mida nad lõpuks ka oma portfoolios kasutada saavad. Kolme kuu vältel külastatakse ka mitmeid Eesti tippagentuure, kus tudengitel avaneb võimalus vestelda loovjuhtide, copywriterite ja teiste valdkonna ekspertidega. Projekti veavad Imagine TBWA loovjuht ja partner Sven Luka ning Utopia kaasomanik ja loovjuht Alvar Jaakson. 

Loe lisa: Projekt “Loovreklaam” viib tudengid koolipingist reaalsesse reklaamimaailma

Kokkuvõtte tegid: Helena Vaht (Dalton) ja Silja Oja (TULI) 

Imagine TBWA, Kontuur Leo Burnett ja suhtekorraldusbüroo Dalton on Turundajate Liidu (TULI) liikmed.

Liitu uudiskirjaga