Kõik uudised

Tõnu Väät: Ära vihasta tarbijat pakkumisega „soodushind kuni -70%"

Eilne päev kinnitas, et üha suurem osa kaubandusest liigub e-poodidesse ja suured kampaaniad nagu E-smaspäev töötavad hästi. „Kes panustab, see ka müüb. E-smaspäeval tuleb teha korralikke allahindlusi,“ ütles E-kaubanduse Liidu tegevjuht Tõnu Väät.

Fotol: E-kaubanduse Liidu tegevjuht Tõnu Väät

„Eilne E-smaspäev lõi tõenäoliselt mitmeid rekordeid. Maksekeskuse kliendid nautisid võrreldes tavalise sügisese esmaspäevaga tervelt kolm korda suuremaid müüginumbreid. Aasta-aastalt jätkab E-smaspäev jõudsat kasvu, näiteks ülemöödunud aastaga võrreldes on kasv mitmekordne,“ kirjutas Maksekeskus täna oma Facebooki lehel. 

E-smaspäev on Eesti E-kaubanduse Liidu poolt korraldatav suur e-ostlemise päev, mis toimub 2 korda aastas, iga mai- ja novembrikuu teisel esmaspäeval, mil e-poed teevad 24h sooduspakkumisi.  

Trendid Eesti e-kaubanduses 

„Üldine e-ostlemine kasvab Eestis kuust kuusse 25-30% ja on tänavu 9 kuuga kasvanud 28%. Eestlased ostavad võrdselt nii Eestist kui piiriüleselt. Igakuine e-ostlemise maht on 122 miljonit eurot, millest pool läheb välismaale. E-müük ja e-ostlemine moodustab juba pea 20% kogu jaemüügist ja see osakaal ei ole üldse mitte väike. Enamus suurematest ettevõtetest, kes tublisti e-müüki panustavad, teenivad oma käibest 20-30% e-müügikanalitest. Hea meel on ka tõdeda, et kõige rohkem on viimase aasta jooksul kasvanud just Eesti e-poodidest ostlemine (ca 35% versus piiriülene e-ostlemine 20%),“ rääkis turutrendidest E-kaubanduse Liidu tegevjuht Tõnu Väät. 

Mida tõi eilne E-smaspäev? 

„Maikuus toimunud E-smaspäeval osales rekordarv e-poode, 148. Mõtlesime, et seda on raske üle lüüa, aga eile toimunud E-smaspäeval osales juba 165 e-poodi! Tegime ka ise rohkem turundust, kaasates nii raadio, tele, online portaalid, välimeedia ekraanid kui ka muidugi sotsiaalmeedia ja blogijaid. www.e-smaspaev.ee lehte külastati eile 85 000 korda, mis on 35% rohkem kui eelmisel korral. Mõned müüjad on meile teada andnud, et nende eilne müük oli 2 korda suurem. Viimati jäi tulemusega rahule pea 90% osalenutest, loodan, et ka seekord. Maksekeskuse juhi kinnitusel tehti nende kaudu (enamus pangalingi kaudu sooritatavatest maksetest käib läbi nende) 60% rohkem tehinguid kui tavalisel esmaspäeval, mis on võimas number,“ rääkis Väät eile, 11. novembril toimunud E-smaspäeva tulemustest. 

Mida on turundajal siit kõrva taha panna?  

„Meil on kliendiajastu. Ja klient tahab suhelda. 5-7-päevane tarne ja ebasõbralik e-pood, kus toodetel pole pilte või kirjeldused on puudulikud, on eilne päev. Klient tahab kohe chati, boti või telefoni teel suhelda,“ rääkis Väät. 

„Häid tulemusi teevad need, kes pakuvad E-smaspäeval kogu kaubalt 20% soodustust, mitte „kuni -70%“ allahindlust (mis tavaliselt tähendab, et enamus enamus tooteid on täishinnaga või et suuremal osal toodetest on vaid 10% soodustust). Tarbijad reageerivad sellisele pakkumisele kommentaariumides ja sotsiaalmeedias valjuhäälselt ja negatiivselt,“ hoiatas Väät. 

„E-müüki ei tasu karta, vaid võtta loomuliku protsessi ning potentsiaalina. E-pood peab aga olema lihtne, puhas ja kergesti arusaadav. Tooted, nende kirjeldused ja pildid olgu selged, ostuprotsessis ei tohi küsida liigseid andmeid (kui tellida pakiautomaati, piisab nimest, telefoninumbrist ja emailist!). Eestlane kasutab makstes 80% pangalinke, seega peaks see makselahendusena olemas olema, samuti pakiautomaati tellimise võimalus. Lisaks tuleb kasuks see, kui tuua esilehel välja 14- päevane tagastusõigus, garantiitingimused jms,“ selgitas Väät.  

„Näiteks Tallinna Kaubamaja, kes teeb korralikku kasvu ja müüki, on võtnud eesmärgiks tarne samal päeval. Ka eilsel suurel E-smaspäeval saime palju positiivset tagasisidet inimestelt, kes olid teinud tellimuse hommikupoolikul ja saanud juba enne tööpäeva lõppu paki pakiautomaati. Tasub võtta eeskuju suurematelt ja edukamatelt turundajatelt ja e-poodidelt,“ lisas ta. 

Mille poolest erinevad Eestis E-smaspäev ja paari nädala pärast saabuv Black Friday? 

„Mis puudutab erinevaid e-ostupühasid, siis Ameerikast pärit Black Friday oli tegelikult algselt kaubanduskeskuste ostupüha, kuid see levis ülemaailmseks e-müügi päevaks. Sellel puudub keskne tegevus, osad kaupmehed kasutavad seda lihtsalt oma kampaaniates ära. Hiinlased tegid oma vallaliste päeva, mis toimus juhuslikult ka eile. Esimese tunniga tehti miljard käivet ning päeva lõpuks rohkem kui Eesti Vabariigi aastane riigitulu kokku. Me räägime 25-30 miljardi eurosest müügipäevast. See mastaap on hoomamatu. Erinevus seisneb ka selles, et Aliexpress, Amazon jt propageerivad tasuta kingitusi ja võimalikult odavat seisvat kaupa. See on tõesti ostuhullus! Meie eesmärk on järjest rohkem propageerida e-ostlemist ja mõistlikku tarbimist. Seetõttu ootame osalema korralikke Eesti e-poode, head kaupa ja pigem soovitame teha kogu sortiment 24 tunniks 20-30% soodsamaks, selle asemel et „lattu jäänud asju” -90% müüa,“ rääkis Väät. 

Mis toob e-poes edu? 

„E-poe tegemine on lihtne, kuid kõige olulisem lüli on hea digiturundus. Google, SEO, Facebook, Instagram. Üks parimaid tööriistu on koguda kliendibaasi ja teha e-maili turundust – see on viimasel ajal olnud üks paremini töötavamaid tulemuse toojaid paljudele e-poodidele. Ka E-smaspäeva puhul on tulemused kuni 2 korda paremad nende kasuks, kes ise aktiivselt kliente juurde otsivad. Kindlaim eduvalem e-müügi puhul on rahvusvaheline müük. Kui füüsiline pood asub Tallinnas, on poolakale keeruline müüa. Kui aga teed e-poe mitmes eri keeles ja turundad internetis, võid teha müüki sadadesse riikidesse. Kõik on ettevõtlikkuse taga. Edukad e-müüjad ei toimeta ainult Eesti turul,“ selgitas Väät. 

E-smaspäev on Eesti E-kaubanduse Liidu poolt kaks korda aastas korraldatav e-ostlemise päev, kus Eesti E-kaubanduse Liidu liikmed ja erinevad veebipoed teevad 24-tunni jooksul tarbijatele sooduspakkumisi. E-smaspäev toimub iga novembrikuu ja maikuu teisel esmaspäeval.

Intervjueeris: Silja Oja, TULI
Liitu uudiskirjaga