Kõik uudised

Turundajate vastutus

See aeg, kus peamine ülesanne turunduses oli näidata, mille poolest sinu kaup või teenus on parim või kui soodsalt klient selle kätte saab, hakkab tasapisi ümber saama, kirjutab Rimi vastutustundliku ettevõtluse spetsialist Katrin Bats.
Panen oma mõtteid kirja ajal, mil koolilapsed nõuavad riigikogu ees poliitikutelt loodussõbarlikke otsuseid. Samal ajal peab valitsuse moodustamiseks läbirääkimisi partei, kes on teinud ettepaneku Pariisi kliimaleppest loobuda. Kas pole vastuoluline? Olen juba mõnda aega jälginud ühe Rootsi koolitüdruku julgeid väljaütlemisi ja meeleheitlikke samme kliimaprobleemidele tähelepanu juhtimiseks ning ootasin põnevusega, millal see liikumine ka meile jõuab. Selles polnud mul kahtlustki, et jõuab.

Kas see on mingi uus trend või pigem paratamatus? Kas peaksime ehk selle „mure“ koos saba ja sarvedega turundusvõtmes ära kasutama? Niimoodi kõlab see ehk tõesti pisut jultunult, aga tõsiasi on, et varsti ei saa keegi neist probleemidest enam mööda vaadata. Needsamad tänased streikijad on mõne aasta pärast otsustajad nii juhtide kui ka klientidena. Kui meie, tänased otsustajad, keskkonnaprobleemid puutumata jätame, siis pole lootust, et ükski neist noortest tahaks meie loodud äride juhtimise kunagi üle võtta. Sinu kaupu ei osta ta samuti, ükskõik, kui palju sa neid ka ei reklaamiks…

Mul on olnud õnne. Töötan ettevõttes, kus jätkusuutlik lähenemine põhitegevustes on kindla osana ettevõtte strateegias sees. See tähendab, et iga tegevuslõik on üle vaadatud ka selles valguses, kuidas saaks seda teha vastutustundlikumalt. Suurettevõtte turunduse ja kommunikatsioonimeeskonna liikmena olen pidanud oma kohuseks keskkonnaprobleemide ja nende lahenduste kohta käivaid mõtteid-teadmisi kolleegide ning juhtkonnaga jagada. Nii on näiteks Rimi tegevjuht lugenud läbi raamatu, mida olen talle soovitanud. Ta vaatab kohusetundlikult ära kõik videolingid ja loeb läbi artiklid, mis ma talle saadan. Need teemad lähevad talle korda, sest ta on neist teadlik. Nii lihtne see ongi! Kes veel peaks talle igapäevase äri kiire tempo kõrvalt olema trendide suunanäitaja ning ennustaja, kui mitte alati ette mõelda suutev turundaja või kommunikatsiooniekspert.

Ma julgen öelda, et see aeg, kus peamine ülesanne turunduses oli näidata, mille poolest sinu kaup või teenus on parim või kui soodsalt klient selle kätte saab, hakkab tasapisi ümber saama. Näiteks juba täna räägib ligi 90% Rimi sõnumitest, mis ettevõttest väljub, pigem sellest, millise keskkonnaalase või sotsiaalse probleemi lahendamisele me soovime kaasa aidata. Selge see, et traditsiooniline turundus ei kao kuhugi. Kes siis ikka peaks meie kaupa kiitma kui mitte me ise. Toote või teenuse osatähtsus muutub aga kõige muu kõrval võrdseks sellega, kuidas me oma äri ajame. Sinu ettevõttes müüdav auto võib ju nägus välja näha ja olla erakordselt paljude lisadega, aga tuleviku autoostja tahab teada, kui jätkusuutlikult neid autosid toodetakse ja kas soetatav kaup aitab tal keskkonda säästvalt tarbida. Veel parem, kui seda kaupa ei peakski üldse omama, vaid seda saaks hoopis jagada.

Milles siis seisneb tänaste turundajate vastutus? Tuleb olla julge, vahel isegi hulljulge, ning tuua trendid majja. Uuri välja, mismoodi sinu äri toimib! Ehk on seal juba täna midagi, mis ongi jätkusuutlik ja väärt kõva häälega välja ütlemist. Ma olen kindel, et paljud ettevõtted toimetavad juba eos vastutustundlikult, ent ei pea seda oluliseks reklaamida. Alusta väikestest asjadest, neil on tendents kasvada. Katseta, kuidas sinu tarbija suhtub sellesse, et räägid talle oma kauba hinna ja kvaliteedi kõrval ka sellest, mismoodi see valmis ja kes on selle loomise taga. Muidugi mõista sa vahel eksid ja ikka on neid, keda teema ei huvita, või kes viitab su kordaminekutele hoopis puudustega. See ongi õppimise koht, mida ei tasuks kindlasti alahinnata. Kokkuvõtteks – uuri, jaga ja tegutse ning tulevik on sinu päralt!

Katrin Bats
Rimi vastutustundliku ettevõtluse spetsialist

Rimi Food AS pälvis aastal 2018 keskkonnasõbraliku ettevõtte tiitli.