Kõik uudised

Uus animatsioonistuudio Eestis: Banzai

Madis Epler lahkus hiljuti Eesti juhtivast animatsioonistuudiost Tolm, et hakata iseenda tööandjaks. Nii sündiski uus animatsioonistuudio Banzai, kus Madis nüüd animatsioonirežissöörina toimetab. Madis selgitab, miks kasutada animatsiooni reklaamiväljundina ja mida seda tellides silmas pidada. Koostööst Madisega jagab muljeid Tanki loovjuht Villem Valme.

Pildil: kaader Madis Epleri loodud animatsioonist Felix ketšupile

Miks sa Banzai lõid? 

Banzai animatsioonistuudio loomine 2018. aasta sügisel sai alguse sellest, et üks ring sai minu jaoks täis. Tegelikult juba tükk aega tagasi. Töötasin Tolmus režissööri ja animaatorina alates 2009. aastast ehk kokku ligi dekaadi. See on staaži mõttes väga pikk aeg ühes kohas töötada. Sellest, et aeg on küps edasi liikuda, sain tegelikult aru juba kuskil 4-5 aastat tagasi. Aga inimloomus kipub juba selline olema, et mugavustsoonist on raske välja tulla ja nii sai seda otsust pikalt ootel hoitud. Teine põhjus, miks see aega võttis, oli see, et ega Eestis ei olegi animatsioonivaldkonnas väga kuhugi edasi liikuda. Meil ei ole lihtsalt turul tegijaid, kes valdaks animatsiooni loomist sellisel tasemel ning sellise tööeetikaga, mis mulle aktsepteeritav oleks. 

Eelmise aasta lõpus aga tundsin, et aeg on käes. Novembris sai tehtud otsus hakata enda asja tegema ning nüüdseks, ligi pool aastat hiljem, võin juba öelda, et see oli nii isiklikus plaanis kui ka turu jaoks kindlasti õige otsus ja olen väga rahul.  

Enda asja ajades tekib tööga teine suhe. Kaasneb palju suurem loominguline vabadus ning võimalus interpreteerida projekte just nii, nagu sulle tundub parim. Samas suureneb vastutus ning paratamatult seguneb tööelu rohkem eraeluga. Ei ole enam selgeid piire, et nüüd olen kellast kellani tööl ja siis algab oma aeg. Ka nö multitaskimist on üksjagu rohkem. Oskus tööülesandeid prioritiseerida ning aega efektiivselt planeerida on muutunud eriti oluliseks. Üsna tavaline on see, et mitu projekti on korraga töös ning pean olema harjunud sellega, et hüppan päeva jooksul ühelt projektilt teisele ning tagasi. Iga stuudio, reklaamibüroo või agentuur on enda liikmete nägu. Banzai stuudio on seega täitsa minu nägu. 

Fotol: Madis Epler

Milline on Eesti animatsioonivaldkonna hetkeolukord? 

Julgen öelda, et Eesti animatsioonimaastikul on tühimik, mis vajab täitmist. Eriti mis puudutab turunduseesmärki (kuigi see sõna mulle ei meeldi) teenivat animatsiooni. Häid tegijaid on turul vähe, uusi väga kuskilt peale ei tule. Minu arvates tuleks üle vaadata meie riikliku animatsiooni õppetooli tegevus Eesti Kunstiakadeemias, aga see on eraldi teema. Enda kogemusest lähtuvalt hindan meie animatsioonimaastikul kõrgelt oma endist tööandjat Tolm Stuudiot, mis keskendub peamiselt explainer videotele ning motion graafikale. Samuti arvan hästi Frost FX-ist, millel on pikaajaline kogemus visuaalefektide loomisel ning nende sidumisel live footage’iga. Üksiktegijatest on väga hea animaator Meigo Kukk

Millistest põhimõtetest oma töös lähtud? 

Selleks, et saada head tulemust, pead kõigepealt enda vastu aus olema. See tähendab, et sa ise oled

enda töö kõige suurem kriitik. Alati on muidugi hea ka värske pilguga kõrvalseisja arvamust küsida, või siis teha vahel konkreetsest tööst väike paus ning tulla hiljem värske pilguga tagasi. 

Tegelikult on võimalik peaaegu igas projektis leida enda jaoks üles see huvitav osa, mida paremaks pushida. Kui sa paned töösse mingit uut lisaväärtust sisse, siis see tavaliselt eeldab ka sinult endalt uue teabe omandamist ja seeläbi täieneb lisaboonusena projekti käigus ka sinu oskustepagas. 

Kui suur su tiim on?

Praegusel hetkel olen põhikohaga stuudios vaid mina. Tegelen režii ja animatsiooniga ning pea kogu produktsioonipoolega. Lisaks kasutan vastavalt vajadusele erinevaid freelance disainereid, copywritereid ning animaatoreid. Antud ärimudel muudab töö pipeline’i paindlikuks, kuna võimaldab vastavalt projekti vajadustele meeskonda komplekteerida. Tulevikus võib kindlasti kõne alla tulla ka põhipersonali laienemine. 

Miks kasutada animatsiooni reklaami väljundina? 

Animatsioon on hea alternatiiv live’is filmitud kampaaniatele, kuna võimaldab tihti suuremat loomingulist vabadust. Samuti täidab animatsioon võrreldes filmitud klipiga teatud juhtudel paremini eesmärki. Animatsiooni kasutamine võib hea planeerimise korral olla kulu- ja ajaefektiivsem, kui filmimise teed minek. 

Kuna reklaamiturg nihkub üha rohkem telest sotsiaalmeediasse, siis animatsiooni ja ka filmitud liikuva pildi osatähtsus suureneb. Tänapäevase sotsiaalmeedia võimalusi arvestades võib julgelt öelda, et tänu interaktiivsetele kampaaniatele, tutvustavatele videomängudele, VR-lahendustele, toodet tutvustavatele explainer-videotele jms on vajadus kasutada animatsiooni suurenenud. 

Elisa klienditeeninduse chatbot. Agentuur: Tank. Animaator: Madis Epler.

Millega peaks klient animatsiooni tellides arvestama? 

Esiteks, mida varasemas etapis animatsioonistuudio protsessi kaasata, seda parem. Kui juba algne briif on olemas, siis ei tasu seda endale hoida – kogemuse põhjal oskame kindasti soovitada, mis töötab animatsioonis paremini ning mida võiks loos või copy tekstis vajadusel muuta või lisada, et saavutada parim lõpptulemus. Võib-olla mingi teine pildikeel või loo jutustamise stiil töötab animatsiooni eripärasid arvestades paremini kui see, mille klient/agentuur algselt välja on pakkunud. 

Teiseks, hea animatsiooni tegemine võtab aega. Vahel tulevad mulle projektipäringud, kus on referentsnäiteks toodud mõni à la Pixari film. Samas eelarvet nähes kukutakse pikali. Vahel tundub, et eeldatakse, et arvutil on selline “animate” nupp, mis ise animatsiooni valmis teeb. Tegelikult, sõltuvalt töö keerukusest, võib minna terve päev, et teha valmis 2-3 sekundit animatsiooni. Väga lihtsate lahenduste ning pildikeele puhul võib olla tulemuseks 15 sekundit päevas. 

Loomulikult varieerub tööaeg vastavalt soovitud tulemusele. Teatud määral on võimalik animatsiooni töömahtu vastavalt antud projekti eelarvelistele võimalustele kohandada – seda lihtustada, sealt lisakihte maha võtta, samas luues lõpptulemuse, mis see täidab eesmärki hästi. 

Millised on Banzai stuudio peamised tugevused? 

Storytelling läbi karakteranimatsiooni, kuna see on midagi, mis mind ennast enim kütkestab. Oma viimase aja töödest toon välja värskelt koos Tankiga loodud Felixi suhkruvaba ketšupi lansseerimise kampaania, kus Indrek Taalma ja Kristjani Odeni antud häältega tomatid vaidlevad otsesaates eksistentsiaalsete probleemide üle:  


Jaanuaris sai valmis TAI tervisliku toitumise klipp


Kust see nimi, Banzai, tuli?
 

Nime leidmise lugu oli päris naljakas. Mul ei tulnud peaaegu kuu aega head ideed, mida stuudiole nimeks panna. Kõik nimed, mida tahtsin, olid juba kasutuses. Siis aga nägin toanurgas enda purjelaua kotti, mille mudeli nimi on "Banzai". Sealt see nimi tuligi. Aga jaapani keeles tähistab banzai sõjahüüdu, mida sõdalased lahingusse minnes hüüdsid.

Fotol: Villem Valme. Pildistas: Ken Oja

Tanki loovjuht Villem Valme: 

Kui me agentuuris oma klientidele tööd teeme, siis püüame alati teha vähemalt natuke paremini, kui klient oskab oodata. Mis on ka normaalne - see ei ole tema eriala, ta ei peagi orienteeruma loovlahenduste, storytellingu ja disaini maailmas nii, nagu meie. 

On mõned koostööpartnerid, kes suudavad samamoodi meie ootusi ületada ning üks neist on olnud Madis. Ja sageli on need positiivsed üllatused väikestes detailides, millele me ideede väljamõtlemise faasis ei oska isegi mõelda, veel vähem teda briifida. 

See näitab, et ta mõtleb kaasa ja seda mitte ainult oma töölõigus, vaid ka laiemalt ja sisuliselt, mis võimaldab dialoogi alates ülesande püstitamisest kuni tehniliste nüansside lihvimiseni teostuse faasis. 


Banzai koduleht: www.banzaistudio.ee

Madis Epleri kunstnikuportfoolio: https://www.artstation.com/madisepler 

Võidetud animatsioonialased auhinnad: 

ADC*Estonia Awards 2018 Kuld: “Kidzone TV idents” 

ADC*Europe Awards 2015 Pronks: “Südameapteek”

Intervjueeris: Silja Oja, Turundajate Liit